سازمان حقوق بشر ایران خواستار توقف اعدام ۵ زندانی اهل اهواز در ملاءعام شد

پس از برگزاری یک جلسه دادگاه رئیس دادگستری استان خوزستان پیش از صدور رای برای «قیس عبیداوی»، «حمود عبیداوی»، «محمد حلفی»، «مهدی معربی» و«مهدی سیاحی» اعدام درملاءعام را پیش بینی کرده و خواستارتوقف آن شد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۴ بهمن ماه خبر از تشکیل دادگاه متهمان تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی دادکه در پی آن نهادهای مدافع حقوق‌بشر اهوازی از جمله سازمان حقوق بشر اهواز، هویت فعالان بازداشت شده را را «قیس عبیداوی»، «حمود عبیداوی»، «محمد خلفی»، «مهدی معربی» و «مهدی سیاحی» اعلام کرده‌اند.
 
همچنین رسانه‌های رسمی ایران از جمله ایرنا، طی روزهای گذشته به نقل از «فرهاد افشارنیا» رئیس کل دادگستری استان خوزستان خبردادند که حکم اعدام زندانیانی که به اتهام تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه بازداشت شده بودند در ملاءعام اجرا خواهد شد.
 
این مقام رسمی قضائی در حالی که خود ابتدا گفته بود «دادگاه باید درباره نحوه اجرای حکم تصمیم گیری کند و نمی‌توان پیشداوری کرد» در ادامه صدور حکم اعدام در ملاء عام را که احتمالا اجرای آن به سال آینده موکول خواهد شد، پش‌بینی می‌کند.
 
رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین گفت: «به نظر می‌رسد این جلسه اولین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده باشد.»
 
در گزارشهای رسمی منتشر شده اتهامات این زندانیان محاربه، افساد فی الارض، راه اندازی و عضویت در گروهک‌های تروریستی ذکر شده است و نهادهای امنیتی مدعی هستند آنها در حادثه تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه که در بامداد ۱۳ فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن سه تن از ماموران شد نقش داشته‌اند.
 
سازمان حقوق بشر ایران که از اساس مخالف مجازات اعدام است، صدور حکم اعدام برای این زندانیان را محکوم و خواهان رسیدگی به پرونده آنها در دادگاهی عادلانه، علنی و باحضور وکیل و رسانه‌های آزاد است.
 
«محمود امیری مقدم» سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: «این افراد همچون دیگر کسانی که با اتهامات امنیتی روبرو هستند از روند دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و احکام اعدام ایشان بخصوص در ملا عام فقط برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. ما از جامعه جهانی به ویژه دول اروپایی می‌خواهیم تا با فشار به حکومت ایران از این اعدام‌ها جلوگیری کنند و همچنین برای بهبود حقوق بشر بخصوص در مناطق اتنیکی ایران تلاش کنند».
 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل