بیش از پنج ماه بازجویی از سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی، بدون دسترسی به وکیل

«محمود علیزاده طباطبایی»، وکیل «سیامک نمازی» شهروند ایرانی – آمریکایی که مهرماه سال جاری در ایران بازداشت شد، گفته که موکلش در این پنج ماه تحت بازجویی بوده و این بازجویی‌ها هم چنان ادامه دارد، هم اکنون در بند دو-الف زندان اوین با بازداشت موقت زندانی است و به او اجازه نداده اند با وکیلش ملاقات کند: “پرونده هنوز در مرحله تحقیقات است و نزد بازپرس بازنگشته است. نه تنها به من اجازه ملاقات با او داده نشده بلکه حتی اجازه ندادند وکالت نامه‌ای را که از او دارم، روی پرونده بگذاریم.”
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به گفته آقای علیزاده، سیامک نمازی در این مدت تنها با مادرش ملاقات داشته و هنوز حتی به پدر او اجازه ملاقات داده نشده است.
 
این وکیل دادگستری در ادامه به کمپین گفت که به او اجازه مطالعه پرونده نیز داده نشده، ولی آن طور که خانواده موکلش می‌گوید، اتهام او احتمالا “همکاری با دول متخاصم” است.
 
با این حال وکیل سیامک نمازی گفت تشخیص این که یک دولت “متخاصم” است، طبق قانون با شورای عالی امنیت ملی ایران است و “در استعلام‌هایی که در پرونده‌های دیگر در این باره شده، این شورا صراحتا گفته است ما با هیچ کشوری در حال جنگ نیستیم و کشوری “دولت متخاصم” است که با ایران در حال جنگ باشد. بنابراین و طبق قانون دولت آمریکا، متخاصم نیست.”
 
محمود علیزاده طباطبایی همچنین تایید کرد که در جریان مذاکرات برای آزادی شهروندان ایرانی – آمریکایی، درباره موکل او هم صحبت شده است.
 
آقای علیزاده ضمن ابراز بی اطلاعی این که چرا موکل او همراه با چهار ایرانی – آمریکایی دیگر آزاد نشده گفت که تحقیقات از آقای نمازی هنوز به پایان نرسیده است.
 
سیامک نمازی مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات است که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران نیز بوده است. این شرکت در زمینه دادن مشاوره به شرکت‌های نفتی فعالیت داشت. خبرگزاری رویترز که خبر بازداشت او را برای نخستین بار منتشر کرد، نوشت: “که او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، در اواسط ماه اکتبر(مهرماه ۱۳۹۴) بازداشت شد.
 
اما وب سایت های تندرو و وابسته به نهادهای امنیتی در این مدت مطالبی را علیه او منتشر کرده اند. روزنامه وطن امروز دستگیری “سیامک نمازی”، را “شاهکار دستگاه اطلاعاتی کشور” خواند و نوشت: “این خانواده مهم را بدون کمترین ارفاقی می‌توان مروج لیبرالیسم و فساد اداری متعاقب آن در ارکان حاکمیت با سرفصل نیاز متقابل ایران و سرمایه‌داری نامید.” این روزنامه سیامک نمازی را “خائن و فاسد با نفوذ” خواند و نوشت او “هرگز در خدمت ایرانیان نبوده‌اند و همه طرح‌های آنها در مسیر تضعیف ساختار ملی با ترویج طرح‌ها و راهکارهای ابلاغی از جانب دشمن با هدف شکست ایران از درون اجرایی شده است.”
 
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران سیامک نمازی را “یکی دیگر از مرتبطان با لابی نایاک” خواند و نوشت: “او یک مشاور اقتصادی و رئیس یک باند بزرگ مافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… است.” این خبرگزاری پیش بینی کرد: “پرونده نمازی قطعا از جیسون رضاییان پیچیده‌تر است.”
 
نهم آبان ماه، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان یکی از سناتورهای امریکایی نوشت: “اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دستگیری آقای نمازی را آخرین مورد اهانت به آمریکا خواند و خواستار آزادی او و چهار نفر دیگری شد که به ادعای وی در ایران زندان و یا ناپدید شده‌اند. اشاره رویس به سعید عابدینی، امیر حکمتی، جیسون رضائیان و رابرت لوینسن است که مقام‌های آمریکایی همواره خواستار آزادی یا همکاری با یافتن یکی از آنها شده‌اند.” خبرگزاری فارس البته خبر دستگیری سیامک نمازی را یک ادعا دانسته بود.
 
روزنامه وطن امروز هم در مطلبی ۱۸ آبان ۱۳۹۴ منتشر کرد، سیامک نمازی را با کنفرانس “آی بریج” مرتبط دانست و نوشت: “استارت‌آپ ویکندهای گوگل و مایکروسافت با واسطه‌گری عده‌ای سرعت بیشتری گرفته تا با آلوده‌سازی حداکثری سیستم پیش از توقف عملیاتی، اذهان عمومی را پس از دستگیری سرشاخه‌ها بیشتر به خود مشغول کند. در هر حال بزودی با افشای زوایای مختلف طرح اوباما با دستگیری سرشاخه‌ها و حذف واسطه‌های خارجی مهمی همچون “نزار زاکا”، استارتاپ‌ها نیز با ساختار غیرملی فعلی متوقف خواهند شد. پس سیامک (نمازی) با هدف جایگزین شدن در ساختار به جای عوامل لورفته شبکه نفوذ به ایران آمده است.”
 
قوه قضاییه ایران تایید کرده است که “نزار زاکا”، کارشناس فن آوری اطلاعات، دبیرکل “سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات” هم در سفر به تهران بازداشت شده است. اتهام او در برخی رسانه های تندرو، از جمله خبرگزاری “فارس“، جاسوسی برای امریکا اعلام شده است. این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی که روز ۲۵ آبان ماه منتشر شد مدعی شد “نزار زاکا” توسط “نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران” بازداشت شده است. فارس ادعا کرد: “وی ارتباطات جدی با نظامی و امنیتی با ایالات متحده آمریکا به‌ویژه در پنتاگون و سازمان سیا داشته است.” این خبرگزاری اما سندی در راستای تایید این ادعا ارائه نکرده است.
 
حسین زادحقیقی که با اسم آرش زاد فعالیت می‌کرد، وب‌نگار ایرانی مقیم ترکیه، نیز که خردادماه امسال در کنفرانس (iBridge) در برلین آلمان حضور داشت، مرداده ۱۳۹۴ بازداشت شد. کنفرانسی که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های ایرانیان فعال در زمینه تکنولوژی و کسب‌وکارهای اینترنتی در جهان از آن یاد شده است. شماری از شرکت کنندگان این کنفرانس که در ایران زندگی می کنند به کمپین خبر داده اند که پس از بازگشت از برلین مورد بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. آرش زاد هم پس از شرکت در این همایش به ایران رفت و بازداشت شد.
 
برخی رسانه‌های نزدیک به جناح تندرو در ایران، از جمله روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز و خبرگزاری فارس، در گزارش‌هایی بر فعالیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان فن‌آوری تمرکز کرده‌اند و این فعالیت‌ها را از جمله تهدیدهای امنیتی و اطلاعاتی برای نظام جمهوری اسلامی برشمرده‌اند. دی ماه امسال جیسون رضاییان ،سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، و نصرت‌الله خسروی شهروندان ایرانی آمریکایی که در ایران زندانی بودند آزاد شدند. ایران همچنین دانشجوی آمریکایی متیو ترویتچیک که نام او قبلا به دلیل عدم تمایل خانواده اش اعلام نشده بود را آزاد کرد. ابتدا از سوی برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا مطرح شد که سیامک نمازی هم در کنار این افراد آزاد شده است، اما این خبر تکذیب شد و ایرنا عذرخواهی کرد و گفت به اشتباه نام سیامک نمازی به جای نصرت الله خسروی درج شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید