۸ مارس روزی برای تمام زنان جهان

در گذشته ۸ مارس را به نام روز جهانی زن کارگر نامگذاری کرده بود، بعدها به نام روز جهانی زن تغییر نام یافت. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی در بین احزاب سوسیال آمریکا، آلمان و اروپای شرقی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد و سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

تاریخچه ۸ مارس
در چنین روزی یعنی روز ۸ مارس ۱۸۷۵، زنان کارگر کارخانجات نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط کارشان و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد‌شان، دست به تظاهرات زدند. این حرکت به درگیری قهرآمیز با پلیس آمریکا انجامید و پلیس به طور وحشیانه‌ای به تظاهرکنندگان حمله کرد و تظاهرات را سرکوب کرد. برخی از زنان تظاهرکننده زخمی و دستگیر شدند. این مساله باعث شد که زنان کارگر دیگر نیز کم‌کم به حقوق انسانی خود آگاهی پیدا کنند و سعی کنند که راه آنها را ادامه دهند؛ حرکت اعتراضی هر سال به حالت آشکار و یا مخفی در کارخانه‌های مختلف ادامه پیدا کرد.
روز ۸ مارس ۱۹۰۷، مجددا زنان نساجی آمریکا، با خواست ۱۰ ساعت کار روزانه، دست به تظاهرات می‌زنند که این بار نیز تظاهرات آنها با سرکوب پلیس روبرو و به دستگیری بسیاری از زنان منجر می‌شود. در این تظاهرات عده‌ی زیادی از مردان کارگر و زنان طبقات دیگر جامعه نیز شرکت می‌کنند. در سال ۱۹۰۸، حزب سوسیالیست آمریکا به تشکیل کمیته ملی زنان برای کمپین حق رای زنان در انتخابات اقدام می‌کند و در مارس همان سال، کارگران زن بافنده سوزنی با خواست ممنوع کردن کار برای کودکان و کسب حق رای زنان در نیویورک تظاهرات می‌کنند. رویدادهای ۸ مارس همان سال سبب گردید که در سال بعد یعنی سال ۱۹۰۹، این روز به عنوان نخستین روز ملی زنان در آمریکا تثبیت شود.

روزی به نام زن
مراسم ویژه اولین روز جهانی زن در سال ۱۹۱۱ میلادی برگزار شد و به این ترتیب، سال ۲۰۱۴ میلادی، صد و سومین سالروز جهانی زن به شمار می‌رود. موضوع انتخاب روزی مشخص به عنوان روز جهانی زن، از اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، بین فعالان حوزه زنان مطرح بود. یعنی در دوره‌ای از پیشرفت و در عین حال آشفتگی و تلاطم در جهان صنعتی که با انفجار جمعیت، افزایش زاد و ولد و نیز ظهور ایدئولوژی‌های افراطی همراه بود. تبعیض قانونی یکی از شایع‌ترین انواع خشونت علیه زنان است. خشونت علیه زنان هرگونه عمل خشن مبتنی بر جنسیت است که موجبات آزار یا صدمه جسمی، جنسی یا روانی زن را فراهم آورد.
«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در آستانه ۸ مارس ۲۰۱۵، این روز را به تمام زنان مبارز و در صحنه و همچنین به مادران رنج‌دیده تبریک می‌گوید؛ به امید روزی که هیچ خشونتی در جهان برای زنان وجود نداشته باشد.
شنبه ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۳ – ۷ مارس ۲۰۱۵

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید