محکوم کردن احکام صادره برای آرش صادقی و گلرخ ایرایی از سوی سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانه ای احکام صادره برای «آرش صادقی» فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق و همچنین «گلرخ ابراهیمی ایرایی» همسر نامبرده را ناعادلانه خواند و خواستار اقدام و رسیدگی فوری در خصوص این احکام شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو فعال سیاسی و مدنی پیش تر در ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۳ با حضور مامورین امنیتی «قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه» در محل کار «آرش صادقی» و« نوید کامران» به همراه «گلرخ ابراهیمی ایرایی» همسر آرش و «بهنام موسیوند» از دیگر فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شدند.
«نویدکامران» و «بهنام موسیوند» پس از گذشت سه روز بازداشت درروز ۱۸شهریور ماه ۱۳۹۳ با قید وثیقه‌هایی به ارزش به ترتیب هفتاد و صد میلیون تومان آزاد شدند.
دادسرای شهید مقدس برای «گلرخ ابراهیمی ایرایی» نیز وثیقه ای به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به جرم فعالیتهای فیسبوکی تعیین کرد. نامبرده نیز پس از تحمل حدود سه هفته بازداشت در بند “دو الف سپاه” در ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ با تودیع وثیقه آزاد شد.
«آرش صادقی»، «گلرخ ایرایی»، «نوید کامران» و «بهنام موسیوند» ، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» در مجموع به تحمل ۲۴ سال حبس محکوم شدند.
احکام صادره برای این چهار فعال سیاسی و مدنی به ترتیب «آرش صادقی» به ۱۵ سال، «گلرخ ایرایی» به ۶ سال، «نوید کامران» به ۱۸ ماه و «بهنام موسیوند» به ۱۸ ماه تحمل حبس محکوم شدند.
حکم صادره برای «آرش صادقی» مجددا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» با اعمال ۴ سال حبس تعلیقی پیشین «آرش صادقی» به ۱۹ سال تبدیل شد.
در روز یکشنبه ۲ اسفند ماه ماه سال جاری احکام صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی «پورعرب»، تایید شد و احکام صادره به قرار زیر به موکلا ابلاغ شد.
آرش صادقی
اجتماع و تبانی علیه نظام ۷ سال و نیم حبس
توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی، ۳ سال حبس
تشکیل گروه، ۳ سال حبس
تبلیغ علیه نظام، ۱۸ ماه حبس
حبس تعلیقی پیشین، ۴ سال و نیم حبس
در جمع ۱۹ سال حبس
گلرخ ایرایی
توهین به مقدسات، ۵ سال حبس
تبلیغ علیه نظام، ۱ سال حبس
در جمع ۶ سال
بهنام موسیوند
تبلیغ علیه نظام ،۱ سال حبس
(به اضافه دوسال تعلیقی) که به تعزیری تبدیل شده است
در جمع ۳ سال حبس
نوید کامران
تبلیغ علیه نظام،۱ سال حبس
اگرچه اتهامات منتسب داده شده با اعمال ماده ۱۳۴ و تجمیع جرائم می بایست کاهش می یافت، اما در متن دادنامه بدوی و همچنین دادگاه تجدید نظر اشاره ای به آن نشده است .
در اصل اعمال ماده ۱۳۴ در خصوص «آرش صادقی» و «گلرخ ایرایی» صورت نگرفته و اشد مجازات با صادر کردن احکام سنگین و شدت بخشیدن به اتهامات صورت گرفته است.
ترجمه فارسی بیانیه سازمان عفو بین‌الملل به قرار زیر است.
“اقدام فوری”
“زوج محکوم به زندان با اتهامات امنیتی”
«آرش صادقی» فعال سابق دانشجویی و همسرش «گلرخ ابراهیمی ایرایی» به دنبال دادگاهی ناعادلانه با اتهامات امنیت ملی به زندان محکوم شده و حکم آنها مورد تأیید قرار گرفته است.
«آرش صادقی»، فعال سابق دانشجویی در آگوست ۲۰۱۵ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با اتهاماتی همچون “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “توهین به بنانگذار جمهوری اسلامی” به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.
عفو بین الملل می داند که پست فیسبوکی او درخصوص زندانیان سیاسی، مصاحبه اش با رسانه ها در مورد دوران زندان اش و ارتباطش با روزنامه نگاران به عنوان “مدرک” در دادگاه علیه او استفاده شده است. ایشان در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ دستگیر و به مدت شش ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و به وکیل دسترسی نداشته است.
دادگاه به وکیل او اجازه ورود به پرونده را نداده و گفته است تنها می تواند از وکیل تسخیری دادگاه استفاده کند. آرش صادقی نمی پذیرد و وکیل او در دادگاه حضور قانونی نداشته است.
دادگاه همسر او «گلرخ ابراهیمی ایرایی» را با وجود غیبت به دلیل بیماری، به اتهام “توهین به مقدسات اسلامی” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال حبس محکوم کرده است. این اتهامات بر اساس دستنوشته های منتشر نشده مکشوف در خانه اش و پست های فیسبوکی در مورد زندانیان سیاسی مطرح شده اند.
«آرش صادقی »، و «گلرخ ایراهیمی ایرایی » پیش تر در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شده اند.
گفته شده در این بند آنها مورد شکنجه و یا بدرفتاری قرار گرفته اند.
آنها پیش تر به ترتیب در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ و ۱۴ مارس ۲۰۱۵ به قید وثیقه آزاد شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید