خطر اعدام محمد رضا حدادی طی روزهای آینده

 “خطر اعدام «محمد رضا حدادی» طی روزهای آینده”

پدر «محمد رضا حدادی» اعلام کرده است که از دایره اجرای احکام با او تماس گرفته شده و گفته‌اند که فرزندش روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه اعدام خواهد شد. همچنین وکیل‌مدافع «محمدرضا حدادی» گفته است : با توجه به اجرای حکم اعدام موکلم طی روزهای آینده، از رییس قوه قضاییه تقاضا دارم که دستور توقف اجرای حکم موکل و برخورداری او از تاسیسات قوانین جدید آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی را بدهد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «حسین احمدی‌نیاز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی ایسنا، گفته : موکلم در سن ۱۵ سالگی در کازرون مرتکب به قتل شده و تا به امروز که ۲۷ سال دارد، در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد.
او با بیان اینکه قوانین جدید آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی و اصول کلی حاکم بر این قوانین را باید به نفع متهم تفسیر کرد، گفت: از جمله می توان به ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی و مقررات حاکم بر قانون جدید آیین دادرسی کیفری استناد کرد. در تشکیلات جدید قانون آیین دادرسی کیفری این باب ایجاد شده که به دلیل اینکه زمان ارتکاب بزه و اتهام در سن ۱۵ سالگی بوده و این فرد آن زمان کودک بوده و متوجه عقوبت امر نبوده، بتواند در دیوان عالی کشور اعاده دادرسی داشته باشد.
«احمدی نیاز» افزود: موکلم به علت عدم دسترسی به وکیل و فقدان توان مالی نتوانسته وکیل بگیرد و بنده به عنوان وکیل رایگان به پرونده ورود پیدا کردم. متاسفانه از دیروز متوجه شدم که قرار است فردا یا پس فردا حکم موکلم اجرا شود. بنده به عنوان وکیل وی عاجزانه از رییس قوه قضاییه که از روحیه انسانی، اسلامی نیک و ارزشمندی برخوردارند و همواره قوه قضاییه ملجاء و پناهگاه ستم دیدگان است، استدعا دارم دستور شایسته جهت برخورداری موکل از تاسیسات قانون جدید آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی را بدهد.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه مقررات آیین دادرسی کیفری در باب اطفال و کودکان و افراد زیر ۱۸ سال خاص محسوب می شود و این لازمه رسیدگی مجدد است، از رییس قوه قضاییه استدعا داریم که این فرصت را به موکلم بدهد تا بتوانیم از تاسیسات قانونی برای نجات او استفاده کنیم.

 

همچنین پدر «محمدرضا حدادی» می‌گوید حکم اعدام فرزندش در آستانه اجرا قرار گرفته است.
پدر او در گفت‌وگو با صدای آمریکا عنوان کرده که از دایره اجرای احکام با او تماس گرفته شده و گفته‌اند که فرزندش روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه اعدام خواهد شد.
آقای حدادی خود را “یک کارگر ساده و نابینا” معرفی کرده و گفته است که نمی‌داند “با چه رویی” از خانواده مقتول رضایت بخواهد، اما امیدوار است که “به جوانی‌اش رحم کنند”.
«محمدرضا حدادی»، متولد ۱۳۶۶ در سال ۱۳۸۱ به سرقت یک خودروی مسافربری و قتل راننده آن متهم شد و ابتدا این اتهام را پذیرفت.
اما چندی بعد محمدرضا توضیح داد که دو همدستش با وعده پرداخت پول او را فریب داده‌اند تا قتل را برعهده بگیرد و به او گفته‌اند چون زیر سن قانونی است، اعدام نخواهد شد.
تاکنون اجرای حکم اعدام «محمدرضا حدادی» چندین بار به تعویق افتاده و او از سال ۱۳۸۱ زندانی بوده است.
سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های قضایی ایران خواسته تا حکم اعدام محمدرضا حدادی را متوقف کنند. این سازمان ضمن این که صدور حکم اعدام برای یک نوجوان زیر ۱۸ سال را محکوم کرده، گفته که روند محاکمه او ناعادلانه بوده و آقای حدادی در دوران طولانی انتظار برای تعیین تکلیف خود، رنج فراوان دیده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید