سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری محمد صدیق کبودوند شد

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که در روز پنج شنبه ۱۳ خردادماه منتشرکرده است، اعلام کرده «محمد صدیق کبودوند» به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت در وضعیت وخیم جسمانی و در آستانه مرگ قرار دارد. این درحالی است که مسوولین زندان قصد بازگرداندن این زندانی را به زندان دارند. سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه یی در خصوص وضعیت وخیم «محمد صدیق کبودوند» خواستار آزادی فوری این روزنامه نگار در بند شده است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «جان لینچ»، معاون بخش خاورمیانه و شمال آقریقا در سازمان عفو بین الملل، در بخشی از این بیانیه گفته است: « پرونده سازی جدید برای این روزنامه نگار که در آستانه آزادی قرار دارد بیانگر آن است که مقامات قضایی ایران همچنان در حال تلاش برای نگهداشتن این مدافع حقوق بشر در پشت میله‌های زندان هستند.»
 
« محمدصدیق کبودوند»، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار پیش تر در پی اعتصاب غذا در حالت بیهوشی به بیمارستان منتقل‌شد و همچنان در بیمارستان بستری است .
 
این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، طی چند ماه گذشته جهت رسیدگی به پرونده جدید، چندین بار محاکمه گشته است.
 
«محمد صدیق کبودوند» که از سال ۸۶ در زندان اوین محبوس است ، هم‌اکنون در اعتراض به «پرونده‌سازی و تشدید فشار‌ها و اذیت و آزار مقامات امنیتی علیه او» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
 
“سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” پیش‌تر، درخصوص محکومیت «محمد صدیق کبودوند» اعلام کرد که: «به او اعلام‌شده، تجمیع حکم ۶ ماه حبس مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری‌اش در مورد او اعمال نمی‌شود و ایشان باید تمام مدت حبس ۱۰ سال و ۶ ماه را تحمل کند. با توجه به اتهام‌های انتسابی جدید، این‌گونه به نظر می‌رسد که مقامات امنیتی قصد آزادی او را حتی پس از پایان یافتن مدت مقرر حبس ندارند و شرایط را برای حبس طولانی‌مدت او آماده می‌کنند.»
 
«محمد صدیق کبودوند»، به دلیل ناراحتی کلیوی، بیماری‌های گوارشی و مشکل پروستات در وضعیت نامساعد جسمانی به سر می برد. همچنین پس از انتقال به بیمارستان تمامی آزمایشات و اقدامات صورت گرفته از سوی پزشکان، متمرکز شده بر قلب این زندانی سیاسی.
 
یک منبع آگاه در گفتگویی با کمپین گفته ” لخته شدن خون به علت کاهش شدید پتاسیم احتمال ایست قلبی این زندانی را صد درصد کرده است.”
 
«کبودوند» از نه سال پیش محبوس در زندان اوین است و در دوران حبس دو بار دچار سکته ناقص قلبی و یک بار نیز دچار سکته مغزی شده است.
 
«محمد صدیق کبودوند»، روزنامه‌نگار، مدیرمسوول هفته‌نامهٔ «پیام مردم» و بنیان‌گذار” سازمان حقوق بشر کُردستان”، پیش تردر تیرماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از هفت ماه حبس در سلول انفرادی به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد، که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت.
 
این فعال حقوق بشر همچنین به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس محکوم شد و حکم صادره از سوی شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید