ادامە بازداشت های خودسرانە در کُردستان

در ادامە بازداشت های خودسرانە شهروندان کُرد، توسط وزارت اطلاعات، یک جوان اشنویەای بازداشت شد.
بە گزارش کمپین دفاغ از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از «مدافعان حقوق بشر کردستان»، در ادامە بازداشت های خودسرانە شهروندان کرد توسط وزارت اطلاعات، این بار «فاروق پایمرد» اهل شهرستان «اشنویە»، فرزند «کمال»، بازداشت شد.
بە گفتە یک منبع نزدیک بە خانوادە فاروق پایمرد، ” نامبردە در حالی کە از سمت «ارومیە» بە سمت اشنویە در حال بازگشت بە منزل خود در شهرستان اشنویە بودە، توسط «اداره اطلاعات شهرستان ارومیە» بازداشت و بە مکانی نامعلوم انتقال دادە شدە و نهادهای قضایی تاکنون هیچ جوابی کە دال بر دلیلی برای بازداشت این شخص باشد، بە خانوادە وی ندادەاند.”
روز دوشنبە ٢٨ تیرماه هم «افشین حسین پناهی» فعال مدنی کُرد هم مجددا بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد.
همچنین روز دوشنبه، بیست و یکم تیرماه یک شهروند ۴۵ ساله به نام اقبال زارعی توسط مأموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده است.
از طرفی دیگر هفته گذشته نیز نیروهای انتظامی با یورش به روستای شین‌آباد دستکم دو شهروند کُرد بنام های رسول جولا ٣٧ ساله و صلاح سخنور ٢۵ ساله را بازداشت کردند.
بر اساس گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان طی یک‌ماه اخیز بیش از دەها شهروند کُرد در شهرهای اشنویه، سنندج، مریوان، مهاباد، نودشه، سقز، بوکان، سروآباد، سردشت ، دهگلان و … بازداشت و به سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات در این شهرها انتقال یافته‌اند.
براساس گفته بسیاری از خانواده های بازداشتی، نیروهای وزارت اطلاعات برای بازداشت هیچ یک از این افراد حکم قضائی بهمراه نداشته اند. همچنین مقام های قضائی پس از مراجعه خانواده شماری از بازداشت شده ها از بازداشت این افراد ابراز بی اطلاعی کرده و تاکید کرده اند که حکمی مبتنی بر بازداشت اعضای این خانواده ها از سوی آنان صادر نشده است.
ادارە اطلاعات با بازداشت های خودسرانە، سعی بر ایجاد فضایی امنیتی در کردستان را دارد و همچنین باعث تشدید فشارها بر مردم کُردستان و باعث نگرانی خانوادەهای بازداشتی شدە است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل