ارسال پرونده سینا دهقان و محمد نوری دو زندانی محکوم به اعدام به دیوان عالی کشور

پرونده «سینا دهقان» شهروند اهل تهران، ۲۰ ساله که به اتهام “سب النبی” از طریق نوشتن مطالبی در شبکه اجتماعی “لاین” محکوم به اعدام شده بود، پس از اعتراض او و هم پرونده اش «محمد نوری» که او نیز با اتهامی مشابه به اعدام محکوم شده است، سه ماه گذشته به دیوان عالی کشور جهت بررسی مجدد ارسال شده است و اکنون همه امید خانواده سینا و محمد به شکستن حکم است. متهم دیگر این پرونده «سحر الیاسی»، اهل تهران از سوی شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اتهام “توهین به مقدسات” به ۷ سال و ۱۶ ماه به اتهام توهین به رهبری در دادگاه انقلاب اراک محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ حکم هفت سال «سحر الیاسی» به چهار سال کاهش یافت. به او گفته شد در صورتی که تسلیم به رای ۴ سال حبس باشد و مجددا به حکم صادره اعتراض نکند یک سال از حکم او کاهش خواهد یافت و او نیز تسلیم به رای شد و در نتیجه حکم او به ۳ سال کاهش پیدا کرد و اکنون مجموع احکام این زندانی ۳ سال به اتهام توهین به مقدسات و ۱۶ ماه به اتهام توهین به رهبری است و تا کنون این دو پرونده شامل قانون تجمیع نشده است.
 
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «سینا دهقان» درحالی که تنها ۱۹ سال داشته است به اتهام ایجاد کمپینی در شبکه مجازی “لاین ” در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۴ در حالی که تنها چهار روز به پایان دوران سربازی خود باقی مانده بود در پادگان محل خدمتش در تهران از سوی ماموران حفاظت امنیت سپاه پاسداران اراک بازداشت و پس از یک روز به زندان مرکزی اراک منتقل و تاکنون درآنجا به سر می برد. این در حالیست که مامورین امنیتی به خانواده او گفته اند تنها جهت چند سوال و جواب بازداشت و پس چند روز آزاد می شود . و اکنون نزدیک به یک سال است که در زندان محبوس است.
 
به گفته مسوولین کمپین ایجاد شده در فضای مجازی “لاین» خلاف دین اسلام ، قرآن و خدا بوده است و عکس ها و ویدیوهایی از قران های سوخته شده در آن منتشر شده است.
 
یک منبع آگاه طی گفتگویی با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته ” سینا در سن ۱۹ سالگی مرتکب اشتباهی شده است و مرگ سزاوار اونیست. اکنون حدود یک سال است که او به اتهام “سب النبی” از طریق نوشتن مطالبی در شبکه اجتماعی “لاین” محکوم به اعدام شده است و خطر اجرای حکم او را تهدید می کند. اکنون پس از اعتراض پرونده او و هم پرونده ایش « محمد نوری» که او نیزبه اتهام “سب النبی” به اعدام محکوم شده است، حدود سه ماه گذشته جهت بررسی مجدد به دیوان عالی کشور ارسال شده و همه امید خانواده سینا و محمد به شکستن حکم است “
 
«سینا دهقان» به اتهام “سب النبی” از سوی شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اعدام محکوم و به اتهام “توهین به رهبری” در دادگاه انقلاب اراک به ۱۶ ماه حبس محکوم شده است.
 
این منبع آگاه در ادامه افزود ” در بازجویی های صورت گرفته به «سینا دهقان» گفته شده بود در صورتی که برگه ها یی که به تو داده می شود را امضاء کنی و اتهامات خودت را بپذیری و طلب توبه و بخشش کنی ، بخشوده و آزاد خواهی شد. او نیزهر چه خواستند امضاء کرده و اتهامات قید شده را پذیرفته و اکنون با حکم اعدام مواجه شده است . متاسفانه خانواده او قادر به پرداخت دستمزد بالا برای گرفتن وکیل نیستند.”
 
این منبع آگاه درخصوص ملاقات خانواده با سینا به کمپین گفت ” خانواده سینا طی یک سال گذشته برای ملاقات با او مجبور هستند از تهران به اراک بروند چون هم پرونده او «محمد نوری» ساکن اراک بوده و ماموران سپاه از طریق اینترنت و تلفن «محمد»، توانستند سینا را پیدا کنند و پس از بازداشتش در تهران او را به اراک منتقل کنند”
 
 
«سحر الیاسی» دیگر متهم این پرونده در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۴ در تهران خیابان تجریش بازداشت شد. اوپس ازگذشت یک روز نگهداری در زندان اوین به زندان مرکزی اراک منتقل شد.
 
«سحر الیاسی»، اهل تهران از سوی شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اتهام توهین به مقدسات به هفت سال و شانزده ماه به اتهام توهین به رهبری در دادگاه انقلاب اراک محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ حکم هفت سال «سحر الیاسی» به چهار سال کاهش یافت. به او گفته شد در صورتی که تسلیم به رای ۴ سال حبس باشد و مجددا به حکم صادره اعتراض نکند یک سال از حکم او کاهش خواهد یافت و او نیز تسلیم به رای شد و در نتیجه حکم او به سه سال کاهش پیدا کرد و اکنون مجموع احکام این زندانی ۳ سال به اتهام توهین به مقدسات و ۱۶ ماه به اتهام توهین به رهبری است و تا کنون این دو پرونده شامل قانون تجمیع نشده است.
 
«محمد نوری» نیز از سوی شعبه یک دادگاه کیفری همانند هم پرونده ای خود «سینا دهقان» به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد و حکم صادره عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
 
پس از اعتراض «محمد نوری» و «سینا دهقان»، پرونده جهت بررسی مجدد حدود سه ماه گذشته به دیوان عالی کشور ارسال شده است و این دو زندانی محکوم به اعدام در انتظار رای نهایی هستند.
 
 
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید