وکیل آفرین چیت‌ساز: موکلم در زندان اوین به درمان و عمل جراحی نیاز دارد

وکیل آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران که به دو سال حبس قطعی محکوم شده و در اوین زندانی است، می گوید که موکلش به دلیل پارگی مینیسک زانو و شدت درد نیاز به عمل جراحی دارد و در سه هفته گذشته نتوانسته با خانواده اش ملاقات کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، محمد مقیمی، وکیل خانم آفرین چیت ساز به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته: “مینیسک زانوی پای ایشان پاره شده و پزشکان گفته اند باید جراحی شود، در مرخصی درمانی قبلی فقط پای راستش جراحی شده و پای چپش هم احتیاج به جراحی دارد ولی با وجود اینکه درد زیادی را تحمل می کند، تا به حال برای معالجه و عمل جراحی به بیمارستان اعزام نشده است.”

آقای مقیمی همچنین به این کمپین گفته که آفرین چیت ساز به دلیل شدت درد و مشکلات حرکتی ناشی از پارگی مینیسک زانو، توانایی رفتن تا سالن ملاقات زندان را نیز ندارد و در سه هفته گذشته نتوانسته با خانواده اش ملاقات کند.

آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ از سوی دفتر حفاظت سپاه پاسداران در منزلش بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. در روز ۱۱ آبان ماه، چهار روزنامه نگار دیگر به نام های احسان مازندرانی، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز و داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار باسابقه ایرانی و مقیم فرانسه نیزتحت عنوان پروژه «نفوذ» نیز بازداشت شدند.

خانم چیت ساز پس از چند ماه حبس در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محاکمه شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. در شهریور ۱۳۹۵ این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس و دو سال ممنوعیت از کار در حوزه مطبوعات تبدیل شد.

او در تاریخ ۱۵ تیرماه پس از هشت ماه زندان با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی برای سه روز به مرخصی آمد. این روزنامه نگار مجددا به دلیل بیماری و نیاز به جراحی زانو در تاریخ ۳۱ تیرماه به بیمارستان اعزام شد و پس از آن از تاریخ ۲۰ مرداد ماه از بیمارستان برای ادامه درمان به منزل منتقل شد.

محمد مقیمی وکیل آفرین چیت ساز، هفدهم شهریور در زمان مرخصی موکلش، با اشاره به اینکه دفتر دادستانی خواسته تا موکلش خود را به زندان معرفی کند به کمپین گفته بود: «موکل من بیمار و تحت درمان است به همین دلیل تاکنون چندین بار مرخصی او تمدید شده. خانم چیت ساز دچار پارگی مینیسک زانوی پا است و فقط پای راستش مورد عمل جراحی قرار گرفته و پای دیگرش هم نیاز به جراحی دارد. من امیدوار هستم که مرخصی ایشان تا درمان و جراحی پای دیگرش تمدید شود.»

مادر آفرین چیت ساز در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۱ اردبیهشت ۱۳۹۵ درباره وضعیت جسمی فرزندش در بند دو-الف سپاه پاسداران گفته بود: «آفرین بسیار افسرده و بیمار است. شش ماه در سلول انفرادی دو متر در ۱۷۵ متر بوده که فقط روزی دو بار به مدت نیم ساعت وقت تنفس در حیاط خلوت بند را داشته که دور تا دورش فقط دیوار بوده و بس. در تمام این شش ماه فقط با همان یک دست لباسی که دستگیر شده بود، در سلول بود. حتی قبول نمی کردند ما یک دست لباس دیگر به او بدهیم. البته حالا به بند عمومی آمده که در مقایسه با وضعیت قبلی خیلی بهتر است. غیر از بهم ریختگی روحی، آفرین کلیه درد و تپش قلب شدید دارد. چندین بار به بهداری زندان رفته اما آنجا فقط مسکن به او داده اند.»

در روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ چهار روزنامه نگار دیگر به نام های احسان مازندرانی، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز و داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار باسابقه ایرانی و مقیم فرانسه بازداشت شدند.

داود اسدی، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی، سه روزنامه نگار دیگر نیز به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ محاکمه شدند، احسان مازندرانی به هفت سال حبس، سامان صفرزایی به پنج سال و داود اسدی به پنج سال حبس محکوم شد. حکم احسان مازندرانی و سامان صفرزایی در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس کاهش یافت.

عیسی سحرخیز نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری در دادگاه بدوی به سه سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲۱ ماه کاهش یافت. او اتهام دیگری با عنوان توهین به رییس قوه قضاییه و رییس جمهور سابق نیز دارد که به عنوان «نخستین پرونده جرم سیاسی در ایران» به دادگاه کیفری ارجاع شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید