محکومیت سه فعال مدنی کُرد به زندان‌های طولانی مدت

 
افشین حسین پناهی، احمد امین پناه و زبیر حسین پناهی، سه فعال مدنی که خویشاوند هستند به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان از طریق مشارکت در برگزاری مراسم نوروز در مجموع به حدود ۲۰ سال زندان محکوم شدند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی، زبیر حسین پناهی و احمد امین پناه را به ترتیب به تحمل ۶ و ۵ سال حبس و افشین حسین پناهی را به ۸ سال و نیم زندان محکوم کرد.
 
بنا به این گزارش، دومین جلسه محاکمه این افراد در مدت کوتاهی برگزار شد. احمد و زبیر حسین پناهی که پس از یک ماه بازداشت در روز پنجم مردادماه سال جاری با سپردن وثیقه از بازداشتگاه آزاد شده بودند، پس از دریافت حکم، دادگاه را ترک کردند اما افشین حسین پناهی پس از پایان دادرسی دوباره به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد.
 
افشین حسین پناهی که سابقه همکاری با نهادهای محیط زیستی را در کارنامه خود دارد، در تاریخ ۵ تیرماه پس از بازداشت برادرش، رامین حسین پناهی در منزل شخصی خود دستگیر شده بود. او در سال ۹۰ در چارچوب پیگیری پرونده مرگ مشکوک برادرش اشرف حسین پناهی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم و روانه زندان شده بود.
 
رامین حسین پناهی که از فعالان سیاسی کُرد است در روز دوم تیرماه توسط سپاه پاسداران دستگیر شد و هم‌اکنون در بازداشتگاه ادارە‌ اطلاعات سنندج تحت بازداشت نیروهای اطلاعاتی قرار دارد. این در حالی است که خانواده او بارها به این اداره مراجعه کرده‌اند اما تاکنون در مورد سلامتی و سرنوشت او پاسخ مشخصی به آن‌ها ندادەاند.
 
 خانواده حسین پناهی در نامەی رو بە افکار عمومی کە بە تازگی منتشر کردند، نوشته اند که نخست آنکه قاضی سعیدی برای پسرمان افشین حکم هشت سال و نیم حبس قطعی صادر نموده که با توجه به این حقیقت که وی تنها یک فعال ساده ی محیط زیستی بوده و هیچگونه ارتباط تشکیلاتی با هیچ یک از احزاب کردی ندارد این حکم سنگین و غیرعادلانه و ضد انسانی هیچ تردیدی برجای نمی گذارد که سیستم قضایی ایران فاقد هرگونه استقلال عملی بوده و تنها بر پایه ی درخواست و نظر سازمان های امنیتی عمل می نماید و آشکارا اداره ی اطلاعات سنندج در صدد آزار و اذیت و نابودی خانواده ی حسین پناهی است. قاضس سعیدی همچنان احمد امین پناه را به پنج سال و زبیر حسین پناهی را به شش سال زندان محکوم نموده است،
 
خانواده حسین پناهی همچنین در مورد دیگر فرزندشان دیگرشان رامین حسین پناهی فعال سیاسی می گویند که وزارت اطلاعات قصد دارد وی را مخفی اعدام کند و گفتەاند که مسوولان اداره ی اطلاعات ضمن تایید دستگیری رامین و نگهداری وی در بازداشتگاه این اداره، در نهایت خونسردی و با لحنی تهدید آمیز به مادر و خواهر بزرگمان اعلام نموده اند که وی به هیچ مکان دیگری منتقل نخواهد شد و به شما هم اجازه ی دیدار با رامین داده نخواهد شد، تنها منتظر دریافت خبر اعدام و دفن شبانه ی وی باشید، بنابراین مراجعه ی مکرر شما به اینجا هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید