دیدار تنی چند از کنشگران مدنی با دختران خیابان انقلاب در روز جهانی زن

روز گذشته ۱۷ اسفند برابر با ۸ مارس روز جهانی زن، برخی وکلای دادگستری و فعالان مدنی از جمله محمد مقیمی، نسرین ستوده و همسرش رضا خندان به همراه جمعی از اساتید دانشگاه های تهران با دو تن از “دختران خیابان انقلاب” دیدار و حمایت خود را از حق اعتراض ایشان به حجاب اجباری اعلام کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ مصادف با ۸ مارس روز جهانی زن، تنی چند از کنشگران مدنی، وکلای دادگستری و اساتید دانشگاه‌های تهران، از جمله محمد مقیمی، نسرین ستوده، رضا خندان، آرش کیخسروی، دکتر حسن معین و دکتر افشار با مریم شریعتمداری و فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده، دو تن از دختران خیابان انقلاب دیدار و حمایت خود را از حق اعتراض ایشان به حجاب اجباری اعلام کردند.

در این دیدار مریم شریعتمداری و شاپرک شجری‌زاده، معترضین به حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب، از اهداف و انگیزه‌های خود در اعتراض به قانون حجاب اجباری گفتند و شرح حالی از برخورد توهین‌آمیز و خشونت‌بار برخی از ضابطان نیروی انتظامی ارائه کردند.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، ضمن انتشار تصویر این دیدار، در کانال تلگرامی خود عنوان کرد “در پایان این دیدار هدایایی به منظور تجلیل از دختران خیابان انقلاب به آنها تقدیم شد.”

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، ۳ اسفند ۱۳۹۶، در خیابان انقلاب، حین اعتراض به حجاب اجباری به شیوه دختران خیابان انقلاب، به طرز خشونت‌آمیزی، توسط نیروی انتظامی، از روی سکوی پست برق به پایین پرتاب و همان لحظه بازداشت شد. وی چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا از زندان قرچک آزاد شد.

«مریم شریعتمداری  از سوی دادگاه به ترویج بدحجابی و اقدام علیه امنیت ملی  تفهیم اتهام شده است.»

فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده، یکی دیگر از دختران خیابان انقلاب، چهاشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ در شرایطی مشابه بازداشت شده بود و در طول مدت بازداشت، در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداریش و عدم دسترسی به وکیل یک بار دست به اعتصاب غذای (تر) زده بود، پس از یک هفته بازداشت، چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، با سپردن وثیقه  به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پی گیری پرونده دختران بازداشتی در اعتراض به حجاب اجباری است، تایید کرده‌است “اکثر بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.”

عفو بین‌الملل پیشتر در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی هشدار داده‌بود که زنان معترض به حجاب اجباری در معرض خشونت و احکام طولانی مدت هستند.

تاکنون آمار دقیق از زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شده‌اند، در دست نیست، اما اواسط بهمن‌ماه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ از بازداشت ۲۹ نفر در ارتباط با اعتراض به اجباری خبر داده‌بود.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید