درخواست هفت حقوقدان از روحانی برای پاکسازی مین+عکس

روز ۴ آوریل از سوی سازمان ملل به عنوان روز “آگاهی از مین و کمک به اقدامات علیه مین” نامگذاری شده است. هفت حقوقدان در این روز طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از او خواسته‌اند تا موانع مین‌روبی در ایران را برطرف کند.

با گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ ایران و عراق، مین‌های باقیمانده از این جنگ هشت ساله و نیز مین‌هایی که توسط ایران در اطراف پایگاه‌های نظامی کار گذاشته شده‌اند همچنان قربانی می‌گیرند.

هفت وکیل و حقوقدان در روز “آگاهی از مین و کمک به اقدامات علیه مین” طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از او خواسته‌اند تا با آگاه‌سازی و آموزش از خطرات مین بکاهد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا روز یکشنبه ۱۲ فروردین از قول حسین احمدی‌نیاز وکیل چندتن از قربانیان مین و یکی از امضاکنندگان نامه به رئیس‌جمهوری، نوشته است ۱۶ میلیون مین خنثی‌نشده همچنان در آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و خوزستان وجود دارند.

در مهرماه سال ۱۳۹۲ مین‌های خنثی‌نشده در حیاط یک مدرسه در نشکاش، یکی از روستاهای شهرستان مریوان، هفت کودک را مصدوم کرد که یکی از آنها یک پایش را از دست داد.

وکلای دادگستری در نامه به رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند تا لایحه‌ای برای حمایت از قربانیان مین تهیه کند. همچنین از روحانی خواسته شده تا به ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد برای آموزش و حمایت از قربانیان مین کمک کند.

لازم به ذکر است که در ﺳﺎل ١٣٨٣ ﮐﺎﻧﻮن “ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﭘﺎﮐﺴﺎزی ﻣﯿﻦ” ﮐﮫ ﻧﮭﺎدی ﻣﺮدﻣﯽ و ﻏﯿﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﯽ ﺑﻮد، ﺗﻮﺳﻂ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻋﺒﺎدی ﺑﺮﻧﺪه ﺟﺎﯾﺰه ﺻﻠﺢ ﻧﻮﺑﻞ و ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ از ھﻤﮑﺎران او ﺗﺎﺳﯿﺲ شد. این نهاد اما در دی‌ماه ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی تعطیل شد.

در حال حاضر موسسه “ایران بدون مین” تنها نهاد غیردولتی فعال در این زمینه است.

یکی دیگر از خواست‌های مطرح‌شده در نامه وکلا به رئیس‌جمهوری، ضرورت پیوستن ایران به کنوانسیون ممنوعیت استفاده، تولید، انبار و نقل و انتقال مین‌های ضدنفر و نابودی آنها معروف به کنوانسیون اوتاواست.

لیلا علی‌کرمی یکی از وکلای امضاکننده این نامه به دویچه‌وله می‌گوید، ایران به دلیل اینکه نمی‌خواهد تعهدی در این باره به مجامع بین‌المللی بدهد به این معاهده نمی‌پیوندد. کشورهایی که این معاهده را امضا می‌کنند موظفند ظرف ۱۰ سال خاک خود را صددرصد از مین پاک کنند.

گذشته از این، مراحل پاکسازی مین برای کشورهای عضو این کنوانسیون باید تحت نظارت بین‌المللی انجام گیرد. به گفته علی‌کرمی مقامات ایران معتقدند خودشان قادر به این کار هستند و حاضر نیستند “مرزهای کشور را به خطر بیندازند” و زیر بار نظارت بین‌المللی برای خنثی شدن مین بروند.

حسین احمدی نیاز، عثمان مزین، لیلا علی‌کرمی، نعمت احمدی، یوسف مولایی، محمود علیزاده طباطبایی و مسعود شمس‌نژاد وکلایی هستند که نامه به حسن روحانی را امضا کرده‌اند.

منبع خبر:

دویچه وله فارسی

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید