پیام درفشان وکیل همسر کاووس سیدامامی: ممنوع‌الخروج کردن موکلم«امنیتی» است نه «قضایی»

به گفته پیام درفشان، وکیل خانواده سیدامامی، ممنوع الخروج شدن مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی براساس حکمی قضایی صورت نگرفته و تصمیم گیری نه قضایی که امنیتی بوده است.

پیام درفشان یکی از وکلای خانواده کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر عامل «حیات وحش میراث پارسیان» که در زندان اوین به طرز مشکوکی جان باخته در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از ارسال بخشی از فیلم های بازجویی و بدل پرونده امنیتی او به دادسرای جنایی خبر داد و گفته است که پزشکی قانونی تاکنون گزارش نهایی معاینه جسد را ارائه نداده است.

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است که طبق نوشته فرزندش، در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شده و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه خانواده مطلع از مرگ او با عنوان «خودکشی» شده‌اند. با این حال مشخص نیست که کاووس سیدامامی تحت چه شرایطی مورد بازجویی قرار گرفته و تحت چه شرایط فیزیکی و روانی در زندان اوین نگهداری شده و چگونه برای فردی که از صحت کامل جسمی و روانی برخوردار بوده است چنین اتفاقی افتاده است.

پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی که روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۶ به اتفاق آرش کیخسروی، دیگر وکیل این پرونده برای پیگیری به دادسرای جنایی تهران مراجعه کرده بود در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «نظر پزشکی قانونی به صورت اولیه آمده بود که یکسری نواقص داشت و قاضی رسیدگی کننده به پرونده آقای شهریاری، نواقص را به پزشکی قانونی عودت داده که تکمیل کنند. ما نظریه اولیه پزشکی قانونی را دیده‌ایم. موارد اولیه معاینه جسد بود که خیلی مشهود است مثل میزان کبودی‌ها در نقاط مختلف بدن، جای تزریق پوستی روی جسد و وضعیت جمود نعش که نشان می‌دهد فوت چه زمانی اتفاق افتاده. علت دقیق مرگ را عنوان نکرده و به این شکلی عنوان کرده بود که دور گردن، آثار کبودی ناشی از فشار جسم دیده می‌شود. ولی اینکه علت مرگ را خفگی یا سکته یا مسمومیت دارویی معرفی کند یا بگوید تحت تاثیر دارویی اراده مختل شده، مواردی که ما مطرح کرده‌ایم و پی‌گیر هستیم.»

وکیل خانواده کاووس سیدامامی گفت: «بخش اصلی که در این پرونده ما دنبال می‌کنیم این است که فشارهای روانی که بر آقای سیدامامی وارد شده چی بوده و به چه شکلی بوده که فردی در این موقعیت اجتماعی ر ا به چنین سمتی برده. ما دنبال این فشارها می‌گردیم. پزشکی قانونی هنوز نتیجه نهایی گزارش معاینه جسد یعنی آزمایش خون را نداده اما اینطور نیست که بیایند بگویند مسمومیت خونی نیست بروید خانه‌تان و پرونده تمام شد. اصلا اینطور نیست به فرض اینکه اثبات شود که دقیقا با دست خودش، پیراهن را انداخته و خودکشی کرده و هیچ دارویی در کار نیست، سوال ما این است که چه اتفاقی افتاده که یک استاد دانشگاه به این سمت رفته.»

پیام درفشان ابراز امیدواری کرد که تمام مدارک مربوط به بازجویی‌ها در اختیار او و دیگر وکیل این پرونده قرار گیرد. او در همین رابطه گفت: «دیروز، چهارشنبه دادسرای جنایی بودیم. سرپرست دادسرای جنایی، آقای شهریاری که مسوول این پرونده شده‌اند به ما خبر داده بود که یکسری فیلم‌های بازجویی و مواجهه حضوری بین مرحوم سیدامامی با متهمین دیگر پرونده بعلاوه بدل پرونده امنیتی دادسرای امنیتی در این خصوص را خواسته بوده که به دادسرا ارسال شده. ما دیروز رفتیم سرشان خیلی شلوغ بود و موفق نشدیم ایشان را ببینیم برای دو سه ساعتی که باید اختصاص دهد. گفتند شنبه هفته بعد تماس بگیرید و ما امیدواریم بعدا نگویند پرونده امنیتی است و نمی‌شود دید. ما می‌خواهیم فیلم‌ها کامل در اختیار ما گذاشته شود ببینیم آنجا چه صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود. مخصوصا اینکه الان شاهد این هستیم کمیته ۴ نفره‌ای که رییس جمهور تشکیل داد به مردم هیچ گزارش رسمی نداد و ما موارد و مسائل را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.»

براساس ماده ۲۴دستورالعمل حفاظت از اسناد، اطلاعات و ادله پرونده‌های قضایی «ارسال اصل اسناد و مدارک پرونده قضایی به مراجع انتظامی و سایر ضابطان ممنوع است و در مواردی که بدون ملاحظه اسناد و مدارک انجام وظیفه برای ضابطان مقدور نباشد باید بدل پرونده تهیه و به مرجع مزبور تحویل شود و پرونده در وقت نظارت قرار گیرد.» براساس همین ماده «بدل پرونده توسط مدیر دفتر یا جانشین وی با تهیه کپی از تمام صفحات و اوراق مهم پرونده صورت می‌گیرد.»

پیام درفشان همچنین گفت که پیگیری‌ها درخصوص رفع ممنوع الخروجی مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی تاکنون بی‌نتیجه بوده است. در اولین ساعات روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ خانواده سیدامامی -مادر به همراه دو فرزند پسرش- در حال عزیمت از تهران به سمت ونکور کانادا بودند که از سوار شدن مریم ممبینی، مادر، به هواپیما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران ممانعت به عمل آمد. پاسپورت ایرانی او نیز توقیف و به جای آن یک رسید به او داده شد.

وکیل خانواده کاووس سیدامامی گفت: «ما وکالت خانم ممبینی همسر آقای سیدامامی را داریم و ایشان هیچ عنوان اتهامی ندارد. یک مرجعی در دادستانی کل کشور است که به امور ممنوع الخروجی رسیدگی می‌کند براساس دستورالعمل قضایی، کلیه مراجع قضایی وقتی می‌خواهند فردی را ممنوع الخروج کنند دستور ممنوع الخروجی را با عنوان اتهامی و علت ممنوع الخروجی به این مرکز ارسال می‌کنند که یک مرکز واحدی نظارت کند که اشخاص چرا و در چه تاریخی و تحت چه عنوانی ممنوع الخروج می‌شوند. ما به این مرکز مراجعه کردیم. اسم ایشان اصلا نبود و در داخل سیستم قضایی هیچ عنوان اتهامی متوجه ایشان نیست.»

وکیل خانم مریم ممبینی  گفت: «متاسفانه مشخص نیست که براساس چه سیاستی ایشان ممنوع الخروج شد.ه قضیه قضایی نیست و هرچه هست در سطح امنیتی گرفته شده نه در سیستم قضایی.»

کاووس سیدامامی، تحصیل کرده رشته جامعه‌شناسی در آمریکا و مدیر بنیاد حیات وحش ایرانیان، در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۶ به همراه تعدادی از اعضای و کارمندان سابق این بنیاد بازداشت شد.

مقامات ایرانی او را به جاسوسی متهم کردند و گفتند که او در دستشویی سلولش و دو هفته بعد از زندانی شدن، دست به خودکشی زده است، اما هیچ سند و مدرکی برای اتهام‌های مطرح شده ارائه نکردند. خانواده سیدامامی برای انجام کالبد شکافی مستقل قبل از دفن او فشار وارد کردند.

رامین سیدامامی گفته است که به او ویدیویی نشان دادند که در آن ساعت‌های آخر زنده بودن پدرش را در سلولش نمایش می‌دهد اما لحضه مرگ او در ویدیو ضبط نشده است.

خانواده سیدامامی و کارشناس‌های سازمان ملل درخواست تحقیقات مستقل کرده‌اند.

حداقل چهار زندانی در زندان‌های حکومت بین بهمن تا فروردین امسال درگذشتند. در تمام این پرونده‌ها بجز یکی از آنها،‌ مقامات ادعا کردند که زندانیان دست به خودکشی زدند.در هیچ کدام از این پرونده‌ها تحقیقات مستقل و یا کالبدشکافی با استانداردهای جهانی صورت نگرفته است.

منبع/ کمپین حقوق بشر در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید