مرگ یک کولبر کُرد در پی سقوط از ارتفاعات نوسده/ کشتار اسب‌های کولبران در جنگل‌های امیرآباد شهرستان اشنویه

یک کولبر اهل روستای لون از توابع شهرستان کامیاران، در اثر سقوط از ارتفاعات نوسده پاوه، جانش را از دست داده است. همچنین پخش فیلم کشتار نزدیک به ۹۰ اسب باربر در جنگل‌های امیرآباد شهرستان اشنویه واکنش‌های مختلفی را ازسوی کاربران در فضای مجازی به‌دنبال داشته است.

روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ محمد رحمانی، کولبر کرد اهل روستای لون، در اثر سقوط از ارتفاعات نوسده پاوه جانش را از دست داد.

همچنین گزارش شده است که در شامگاه پانزدهم اردیبهشت‌ماه،  گروهی از کولبران کُرد را  از سوی نیروهای مرزبانی مورد تعقیب قرار گرفته و در نتیجه شلیک این نیروها، یک کولبر کُرد به نام رحمان تفاخر ۴۵ ساله اهل پیرانشهر زخمی شده است.

طی سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از هموطنانی که ناچارا به کولبری می‌پردازند، کشته یا زخمی شده‌اند. رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران گزارش داده‌اند، “طی سال گذشته(۱۳۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.”

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

 

کشتار نزدیک به ۹۰ اسب باربر در جنگل های امیر آباد شهرستان اشنویه

پخش فیلم کشتار نزدیک به ۹۰ اسب باربر در جنگل‌های امیرآباد شهرستان اشنویه واکنش‌های مختلفی را ازسوی کاربران در فضای مجازی به‌دنبال داشته است. به گزارش روزنامه ایران این تعداد اسب به گفته کریم علی‌زاده فعال محیط زیست آذربایجان غربی در طول یک ماه گذشته و در سه نوبت معدوم شده‌اند.

عثمان مزین وکیل دادگستری هم در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره گفته: ”چرا به جای کشتار اسب‌ها، با حکم قضایی حیوان را به نفع دولت ضبط نمی‌کنند؟» او «اسب» را وسیله ایاب و ذهاب در مناطق کردنشین غرب کشور (مناطق کوهستانی و صعب‌العبور) دانست و گفت: “کشاورزان در این مناطق برای حمل از اسب و قاطر استفاده می‌کنند”.

مزین به کشتار اسب‌ها بدون اینکه کالای قاچاقی توسط آنها حمل شود اشاره کرد و گفت: “استدلال مأموران نیروی انتظامی این است که این اسب‌ها برای حمل کالای قاچاق استفاده می‌شوند”.

وی در باره این نظر اظهار داشت: “اولاً جرمی اتفاق نیفتاده است. چون اسب‌ها و قاطرها خارج از روستاها در حال چرا بودند. حتی بعضی از آنها را با طناب بسته بودند و کالایی توسط اسب‌ها حمل نمی‌شد”.

بنابراین ما نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت بکنیم. از طرفی اگر جرمی محقق بشود مجازات آن ضبط کالا و پرداخت جزای نقدی است.

وی در ادامه گفت: “مسأله دیگر اینکه هیچ نص شرعی و قانونی انهدام حیوانات چهارپا را توجیه نمی‌کند.بنابراین از بین بردن حیوانات شرعاً دارای عقوبت دنیوی و اخروی است”.

مزین کشتار اسب‌ها و قاطرها را در منطقه کردستان اتفاق تازه‌ای ندانست و گفت: “۶ سال پیش هم ۶۰ رأس اسب و قاطر در روستای «قلعه رش» سردشت معدوم شد”.

او این قاطر‌ها را وسیله کار و حمل و نقل اعضای یک خانواده دانست و گفت: “تلف شدن این قاطرها نتیجه‌ای جز بیکاری و ضرر و زیان مالی برای صاحبان آنها ندارد”.

مزین قیمت هر قاطر را بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان دانست و خواستار رسیدگی به معدوم کردن اسب‌ها در منطقه غرب کشور شد.

آذر ماه سال گذشت، وزارت کشور ایران دستور ممنوعیت کولبری و بسته شدن و کنترل شدید مرزها را صادر کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفته بود که برای برخی ساکنان روستاهای مرزی «کارت پیله‌وری» برای وارد کردن و عرضا کالاها در بازارهای مرزی ارائه خواهد شد.

کارت پیله‌وری نوعی کارت بازرگانی است که به افراد ساکن بخش‌هاى مرزى کشور که سه سال مستمر در این مناطق سکونت داشته پس از ارائه مدارک و فرم‌های مربوطه تعلق می‌گیرد و مجوزی برای خرید و فروش و مبادلات مرزی است.

عبدالکریم حسن‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه  در یادداشتی نبود منابع درآمدی صنایع و کم بودن سطح تولید ناخالص داخلی در شهرهای مرزی کردستان و آذربایجان غربی را عامل روی آوردن مردم به کولبری دانسته و افزود بود: «درنتیجه هنگامی که این تنها مفر درآمدزایی مسدود می‌شود، مردم دست به اعتراض می‌زنند. هنگامی که صنایع سنگین در مناطقی وجود نداشته باشد، هم ظرفیت‌های تولیدی کشور بلااستفاده مانده و هم به‌دلیل عدم توسعه درون‌سرزمینی، توسعه ناموزون و نامتوازن در کشور صورت می‌گیرد که عملا به دامن زدن به معضلات اجتماعی می‌انجامد.»

این نماینده مجلس می‌گوید که نگاه حرفه ای و «غیر امنیتی» به مرزها تنها راه حل بحران «کولبری» است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید