سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور در زندان تبریز هستند، سامان نسیم کجاست؟

«سیروان نژاوی» و «ابراهیم عیسی‌پور» دو زندانی سیاسی کُرد، به بند عمومی زندان تبریز منتقل شده‌اند. کماکان از سرنوشت «سامان نسیم» خبری در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، این دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام که از روز شنبه ٢ اسفند ١٣٩٣، در بند مجازات (محل نگهداری زندانیان اجرای حکم اعدام در زندان تبریز که فاقد امکانات تلفن، ملاقات و هواخوری است) به صورت دستبند و پابند نگهداری می‌شدند؛ مدتی پیش به بند عمومی این زندان منتقل و موفق به تماس با بیرون از زندان شده‌اند.

یک منبع مطلع در این باره به «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» گفت: “سیروان نژاوی از داخل زندان تبریز با یکی از دوستانش تماس گرفته و گفته که او و ابراهیم عیسی‌پور در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برند.”

این منبع همچنین افزود: “نژاوی در تماس خود گفته که بعد از اینکه از زندان ارومیه منتقل شدەاند، مدتی را در مکانی نامعلوم زندانی بودەاند و بعدا به زندان تبریز منتقل شدەاند.”

«سیروان نژاوی» در ۱۴ تیرماه ۱٣۹۰، در شهر کرج بازداشت و پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی به اتهام “محاربه از طریق عضویت در پژاک” به اعدام محکوم شد.

این حکم در ۲۳ فرودین‌ماه ۱٣۹۱، در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا صادر شد.

این زندانی سیاسی بدون اجازه دفاع از خود در جلسه دادگاه و بدون داشتن وکیل تعیینی، به اعدام محکوم شد. حکم صادره در نهایت در شعبه ٣۱ دیوان عالی کشور، تایید و به وکیل وی ابلاغ شد.

«ابراهیم عیسی‌پور» نیز ساکن بخش ثلاث از توابع شهرستان سردشت در ۱۶ تیرماه ۱٣۹۰، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی بعد از یک ماه و نیم نگهداری در سلول‌های انفرادی، به زندان مهاباد منتقل شد.

این زندانی در یک پرونده مشترک با «سیروان نژاوی» در ۲٣ فرودین‌ماه ۱٣۹۱، از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام “همکاری با پژاک” به اعدام محکوم شد.

این زندانی سیاسی که در ۱۲ اردیبهشت‌ماه از زندان مهاباد به زندان مرکزی شهر ارومیه منتقل شد، پرونده وی پس از اعتراض به حکم صادره، جهت تجدیدنظرخواهی به دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ارجاع داده شد.

این حکم در نهایت در شعبه ٣۱ دیوان عالی کشور تایید و به وکیل این زندانی سیاسی ابلاغ شد.

این دو زندانی به همراه «سامان نسیم»، «على افشارى»، «حبیب‌الله افشارى» و «یونس آقایان»، اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۳، جهت اجراى حکم اعدام از بند ١٢ زندان ارومیه به مکان نامعلومى منتقل شدند.

به دنبال این انتقال «علی و حبیب افشاری» دو زندانی سیاسی اعدام شدند و «یونس آقایان» نیز به زندان زنجان منتقل شد و تاکنون از محل نگهداری «سامان نسیم» دیگر زندانی سیاسی کُرد خبری در دست نیست.

بنا به گزارش «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان»، «علی و حبیب (رزگار) افشاری» در همان ابتدای انتقال از زندان مرکزی ارومیه اعدام شدەاند.

از سوی دیگر پیگیریهای خانواده این دو برادر زندانی سیاسی اعدام شده‌ی کُرد در خصوص تحویل گرفتن پیکر آنها، هیچ نتیجهای نداده و وزارت اطلاعات به آنها گفته به “دفن مخفیانه” پیکر آنها اقدام کرده است.

ماموران امنیتی اطلاعات پس از اعدام این دو زندانی سیاسی به خانواده افشاری گفتەاند: “آنها اعدام شدهاند و بدون ایجاد سر و صدا و حاشیه، مراسم سوگواری را برگزار کنید.”

در این باره یک منبع مطلع در سنندج به کانون گفته: “بنا به گفته یکی از مسوولان بلندپایه سپاه پاسداران در کردستان، سامان نسیم زنده است، ولی به جز نهادهای امنیتی، کسی از مکان نگهداری وی خبری ندارد.”

این زندانی سیاسی تاکنون هیچ تماسى با خانواده‌اش نداشته و از سوى قوه قضاییه نیز اطلاع‌رسانى رسمى درباره وضعیت وی انجام نشده است.

گفتنی است پیش‌تر چندین نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر جهانی و ایرانی، درباره رفتار حکومت ایران در موضوع سرنوشت مبهم اجرای احکام اعدام شش زندانی سیاسی ارومیه، با انتشار بیانیه اعتراض کردەاند.

شش زندانی محکوم به اعدام محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه، چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱٣۹٣، به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

حکومت اسلامی ایران، دستگاه قضایی آن و هیچیک از مسوولان و مقامات ایرانی تاکنون به صورت روشن حاضر به پاسخگویی درباره وضعیت، محل نگهداری و سرنوشت «سامان نسیم» نشدەاند.

سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعەهای حقوق بشر، اتحادیه اروپا و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، قبلا از حاکمان ایران حداقل درخواست توقف اجرای حکم اعدام «سامان نسیم» را کرده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید