آزار و اذیت افشین و رامین حسین پناهی توسط مسئولان زندان سنندج

مسئولین زندان مرکزی سنندج با اعمال خشونت و برخورد سلیقه‌ای افشین حسین پناهی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند، از سوی دیگر گزارش شده است، مسئولین زندان از معالجه رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که از ناراحتی کلیه رنج می‌برد امتناع کرده و گفته‌اند “تو بزودی اعدام خواهی شد و احتیاج به مداوا نداری”.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رامین و افشین حسین پناهی دو زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج از سوی مسئولین ذیربط مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.

امجد حسین پناهی فعال حقوق بشر و برادر رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در این خصوص به کمپین گفت: “فشارهای مسئولان زندان مرکزی سنندج علیه افشین و رامین حسین پناهی ادامه دارد، چند روز پیش افشین حسین پناهی توسط شخصی بنام عباسی مسئول حفاظت زندان سنندج مورد ضرب و شتم قرار گرفته بطوری که هنگام ملاقات با خانواده اش آثار ضرب و شتم بر بدن وی دیده شده است”.

امجد حسین پناهی در خصوص برادرش رامین حسین پناهی به کمپین توضیح داد: “رامین همچنان از درد و عفونت کلیه رنج می برد و از سوی دیگر نیز مسئولان امنیتی زندان مانع از درمان این زندانی سیاسی محکوم به اعدام می شوند، بطوری که حتی مسئولان زندان به وی گفته اند که تو بزودی اعدام خواهی شد و احتیاج به مداوا نداری”.

این فعال حقوق بشر در ادامه گفت: “از طرفی دیگر پنج روز پیش ، سه تن از ماموران وزارت اطلاعات که یکی از آنها بنام رئوف بادوند که وکیل دادگستری و وکیل تسخیری رامین بوده و یکی از مهرهای اداره اطلاعات سنندج است به زندان مراجعه و بعد از احضار رامین و افشین از آنها می خواهند که با وزارت اطلاعات همکاری کنند، که این دو زندانی بعد از رد درخواست آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند”.

در مورخ ٢٧ اردیبهشت ٩٧ پس از مراجعه وکیل پرونده آقای حسین پناهی جهت اطلاع از دریافت آخرین وضعیت حقوقی موکلش به وی اعلام شده که پرونده رامین حسین پناهی از شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور برگشته و جهت اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شده است.

حسین احمدی نیاز، وکیل پرونده رامین حسین پناهی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: “ رامین را در زندان مرکزی سنندج حضورا ملاقات کردم و موضوع را به اوگفتم او ناراحت اجرای حکم نبود بلکه افسوس و ناراحتی او از این است که به عنوان تروریست اعدام می شود. این درحالی است که رامین امروز در زندان بهم گفت، سه ماه در جبهه ی کرکوک علیه داعش مبارزه کرده است، امیدوارم حکم اجرا نشود واقعا نگران اجرای حکم هستم”.

رامین حسین پناهى فعال سیاسی در تاریخ ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم به تایید رسید.

در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرده و وکیل این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده بود.

 به گفته عفو بین الملل رامین حسین‌پناهی، فعال کرد، که در ماه ژانویه به اعدام محکوم شده بود با خطر اجرای آن حکم روبروست.

براساس این گزارش دفتر اجرای احکام کیفری سنندج گفته است که حکم پس از ماه رمضان که روز ۲۴ خرداد پایان می یابد اجرا خواهد شد.

این گروه که می گوید رامین حسین‌پناهی در جریان یک محاکمه کاملا غیرعادلانه محکوم شده خواستار لغو این حکم شده است.

گفتنی است که روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، را به وی ابلاغ کردند.

«مقامات امنیتی زندان مرکزی سنندج صبح امروز (۲۹ اردیبهشت) رامین را به دفتر رئیس زندان، احضار و حکم اعدام را برایش قرائت کردند و به او گفتند “بدون شک پس از ماه رمضان اعدام خواهد شد”.»

«این مقامات و مسئولین امنیتی به رامین حسین‌پناهی گفته‌اند “تمامی مراحل قانونی برای اجرای حکم اعدام طی شده است و منعی برای اجرای حکم وجود ندارد و تاکید کردند که هیچ نهاد بین‌المللی یا سازمان حقوق بشری هم نمی‌تواند جلو اجرای حکم را بگیرد و اگر هنوز این حکم اجرا نشده تنها به دلیل ماه رمضان است و پس از اتمام ماه رمضان حکمش اجرا خواهد شد.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید