بیست و یکمین روز اعتصاب غذای سخی ریگی، وبلاگ نویس بلوچ

سخی ریگی، وبلاگ‌نویس بلوچ که از سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد در اعتراض به مخالفت با آزادی مشروطش از ۲۱ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

سخی ریگی، ۴۴ ساله، پدر پنج فرزند، بیش از ۹ سال است که در زندان به سر می‌برد او ابتدا به ۲۰ و سپس به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

کمتر از یک سال دیگر دوران حبس ۱۰ ساله سخی ریگی به پایان می‌رسد با این حال مسئولان زندان با آزادی مشروط و یا مرخصی او مخالفت می‌کنند.

این وبلاگ‌نویس در سال ۱۳۸۸ به خاطر نوشتن مطلبی در وبلاگش که در آن تلویحا از گروه ریگی حمایت کرده بود دستگیر و ابتدا به اتهام محاربه به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

حکم او پس از اعتراض و با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی بعدا به ۱۰ سال تقلیل یافت.

یکی از نزدیکان ریگی در این باره به دویچه ‌وله فارسی گفت که ریگی در تمام این ۹ سال زندانش حتی یک روز به مرخصی نرفته است. این در حالی است که او از محل زندگی و دستگیری‌اش در زاهدان به اهواز تبعید شده و تمام این سال‌ها در زندان اهواز بوده است و به همین دلیل خانواده‌اش نمی‌توانستند به طور مرتب به ملاقات او بروند. سخی ریگی متولد ۱۳۵۳، متاهل و دارای پنج فرزند است.

این منبع مطلع به دویچه ‌وله گفت که سخی ریگی دچار مشکل حاد تیروئید است و تنها یک بار او را به بیمارستان منتقل کردند و بلافاصله پس از عمل جراجی تیروئید دوباره به زندان باز گرداندند.

خانواده ریگی هفت ماه است که نتوانسته‌اند به ملاقات او بروند. از یک هفته پیش نیز اجازه تماس تلفنی هم به او نمی‌دهند.

تقاضای آزادی مشروط، مرخصی یا مرخصی پایان حبس او تا به حال چندین بار رد شده است. به همین دلیل ریگی از روز ۴ تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در مورد سخی ریگی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) پیش تر گفته بود: “سخی ریگی معروف به سعید بلوچ به جرم فعالیت‌های رایانه‌ای و نرم برای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی عبدالمالک و تشویش اذهان عمومی به تبعید و حبس محکوم شد”.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان افزوده بود: «این فرد پیش از اعدام یعقوب مهرنهاد، در جهت تشویش اذهان عمومی نسبت به اعدام این متهم مطالب گسترده‌ای در وبلاگ خود منتشر کرد».

یعقوب مهرنهاد، روزنامه‌نگار و فعال مدنی در استان سیستان و بلوچستان مردادماه سال ۱۳۸۷ با اتهام «همکاری با گروه جند الله از طریق نوشتن» اعدام شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید