سهند معالی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد + سند

سهند معالی از فعالان مدنی اهل سراب که در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان بازداشت‌شده بود، بارأی غیابی از سوی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان سراب به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سهند معالی، فعال مدنی ترک (آذربایجانی) که در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، با رأی غیابی از سوی دادگاه انقلاب سراب به ریاست قاضی مهدی شمس به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش اعلامیه در تبلیغ گروه‌های قوم‌گرا و تجزیه‌طلب به‌منظور دعوت به تجمع در قلعه بابک” به ده ماه حبس تعزیری محکوم شد.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفت: «دادگاه برخلاف رویه اداری و قضائی، حکم را از طریق اس ام اس به آقای معالی ارسال می‌کند. لذا به دلیل ضبط تلفن همراه این فعال ترک (آذری) توسط اداره اطلاعات، سهند معالی از حکم خود باخبر نشده و فرصت اعتراض ۳ روزه وی از بین می‌رود.»

ماموران امنیتی، روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷  بدون در دست داشتن حکم قضایی با ورود به منزل سهند معالی  اقدام به بازرسی منزل کرده و تلفن همراه و کامپیوتر این فعال مدنی را ضبط و وی را نیز بازداشت و به زندان سراب منتقل کردند.

سهند معالی پس از ۹ روز بازداشت و سپری کردن مراحل بازجویی،  روز شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ با تأمین وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان سراب آزاد شد.

گزارش‌شده، این فعال مدنی طی ۹ روز بازداشت در زندان سراب، زیر شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته و از تماس با خانواده نیز محروم بوده است.

سهند معالی ۳۲ ساله بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به حبس محکوم شده است.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی  به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی  بازداشت می شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید