نامه ۳۸ نهاد و تشکل مدنی و حقوق بشری به ریاست پارلمان اتحادیه اروپا

«همبستگی برای حقوق بشر در ایران» که از ٣٨ نهاد و تشکل مدنی و حقوق بشری تشکیل شده است در نامەای سرگشاده روبه به رئیس پارلمان اروپا، از تمام سازمان های بین المللی خواسته است جمهوری اسلامی را برای توقف بلافاصله هرگونه احکام اعدام تحت فشار بگذارند.
این ٣٨ نهاد و تشکل که “کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی” هم یکی از امضاکنندگان نامه می باشد، روبه مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا نوشتەاند که «نابودی و کشتن مجرمین، راه چاره مناسبی برای اصلاح یک جامعه و ریشه کن کردن معضلات اجتماعی و مبارزه با خلاف کاران در یک کشور نیست. تجربه تلخ جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی که بیشترین تعداد اعدام شدگان را در میان تمام کشورهای دنیا در کارنامه سیاه خود دارد، بهترین دلیل شکست این شیوه ضد انسانی است.»

متن کامل نامه سرگشاده:

نامه سر گشاده به ریاست پارلمان اتحادیه اروپا

عالی‌جناب مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا!

از آغاز سال ۱۳۹۴، کشور ما ایران با موج جدیدی از اعدام‌ها در پشت درهای بسته زندان‌ها و یا با به دارآویختن گروهی زندانیان در انظار عمومی، مواجه شده است. جمهوری اسلامی در هر موج اعدام، تعدادی از زندانیان سیاسی بی‌گناه را جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه، در کنار مجرم‌های کیفری و جنایی، به دار می‌کشد تا به خیال خود، درس عبرتی به کنشگران سیاسی و دگراندیشان بدهد.
اعدام و حذف فیزیکی انسان ها از بدو تاسیس جمهوری اسلامی ایران با هر بهانه ای، چه به عنوان مبارزات با منکرات و جرائم کیفری و جنائی و چه به صورت احکام سیاسی، از ویژگی های نهادینه شده این حکومت بوده و هست. در طی ۳۶ سال گذشته، نه تنها با کشتن مجرمین، از تعداد جرائم کیفری و جنائی در ایران کم نشده، بلکه تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر و معتادین که بیشترین رقم مجرمان کیفری را تشکیل می‌دهند، رو به افزایش گذاشته و اعدام‌ها نتوانسته‌اند از میزان تعداد مجرمین مواد مخدر و قاچاقچیان جلوگیری کنند.
تا به امروز، در هیچ یک از کشورهای جهان دیده نشده است که اعدام به عنوان اشد مجازات، از میزان ارتکاب به جرایم کیفری و جنائی کاسته باشد.
هرچه روند رشد و توسعه جوامع بشری، از دوران بربریت تا کنون، بیشتر با رشد فرهنگی و با بالابردن آگاهی انسان‌ها در فراگیری و آموزش اجتماعی همراه شده، به همان نسبت بیشتر از بکارگیری شیوه های خشن و حذف فیزیکی، دوری جسته است.
متاسفانه، تمام دیدگاهای تندرو و عقب‌مانده، جهت توجیه عملکرد خشن و کشتار مردم، به مکتب‌های قرون وسطائی و دوران خیلی پیش از آن متوسل می‌شوند.
نابودی و کشتن مجرمین، راه چاره مناسبی برای اصلاح یک جامعه و ریشه کن کردن معضلات اجتماعی و مبارزه با خلاف کاران در یک کشور نیست. تجربه تلخ جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی که بیشترین تعداد اعدام شدگان را در میان تمام کشورهای دنیا در کارنامه سیاه خود دارد، بهترین دلیل شکست این شیوه ضد انسانی است.
ما، تلاشگران همبستگی برای حقوق بشر در ایران، از تمام سازمان های بین المللی، به ویژه نهادهای حقوق بشری انتظار داریم که اعتراض جدی خود را به جمهوری اسلامی اعلام داشته و خواستار توقف بلافاصله، هرگونه احکام اعدام گردند.

آقای شولتز،
ما از شما به عنوان بالاترین شخصیت قانون گذاری در اتحادیه اروپا و یکی از نگهبانان کنوانسیون جهانی حقوق بشر، در خواست می‌کنیم تا این کردار غیر انسانی حکومت اسلامی ایران را محکوم ساخته و از نمایندگان پارلمان اروپا و دیگر کشورهای در حال مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران بخواهید تا لزوم رعایت حقوق بشر، حقوق مدنی و شهروندی مردم ایران از سوی حکومت ایران را در این مذاکرات، در مد نظر داشته باشند و به حکومت‌گران ایران گوشزد کنند. به نظر ما باید تمام روابط و قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و هسته ای بین ایران و دیگر جوامع بین‌المللی، تنها و تنها، از دریچه احترام به پیمان جهانی حقوق بشر از سوی ایران بگذرد.

همبستگی برای حقوق بشر در ایران
رونوشت:
 خانم آن ـ ماری وندر هیدن، مسئول بخش ایران
 سازمان ملل
 کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا
 وزارت امور خارجه اروپا
 فدراسیون جهانی حقوق بشر
 سازمان عفو بین الملل
 جامعه حقوق بشر در ایران

امضاء:

۱- اتحاد برای ایران ـ بلژیک
۲- انجمن تئاتر ایران و المان ـ کلن
۳- ﺍﻧﺠﻤﻦ ﭘﻮﯾﺎ/ ﮐﻠﻦ
۴- انجمن حمهوری خواهان ایران – پاریس
۵- انجمن ایران -سوئیس – ژنو
۶- انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ایران/ هامبورگ
۷- انجمن همبستگی با مردم ایران- دالاس
۸- باشگاه جنبش سکولار دمکراسی ایران در لس آنجلس
۹- بنیاد اسماعیل خویی
۱۰- پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایرانی
۱۱- جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران ـ شاخه بلژیک
۱۲- حامیان مادران پارک لاله – دورتموند
۱۳- حامیان مادران پارک لاله – فرزنو
۱۴- حامیان مادران پارک لاله – هامبورگ
۱۵- حامیان مادران پارک لاله – لندن
۱۶- حامیان مادران پارک لاله – مونیخ
۱۷- حامیان مادران پاک لاله (مادران عزادار ایران) جنوب کالیفرنیا
۱۸- ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻬﺮ/ ﮐﻠﻦ
۱۹- شبکه همبستگی ملی ایرانیان – فرزنو کالیفرنیا
۲۰- صدای موج سبز-جنبش سبز لندن
۲۱- صدای موج سبز-حنبش سبز کاردیف
۲۲- صدای موج سبز-جنبش سبز بیرمنگام
۲۳- فدراسیون اروپرس
۲۴- فعالین حقوق بشر ودموکراسی برای ایران/ هامبورگ
۲۵- کانون فرهنگی و حقوق بشری سیمرغ
۲۶- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان
۲۷- کانون فرهنگ و هنر فرزنو
۲۸- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
۲۹- کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس
۳۰- مادران پارک لاله ایران
۳۱- مادران صلح مونترال
۳۲- همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران (هجا) ـ نیویورک
۳۳- همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران (هجا) ـ لوس آنجلس
۳۴- همبستگی برای جمهوری عرفی وحقوق بشر درایران (هجا) ـ تورانتو
۳۵- همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران ـ ونکوور
۳۶- همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران ـ مونترال
۳۷- همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران ـ دالاس
۳۸- همایش ایرانیان / هامبورگ

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید