درخواست مادران پارک لاله از فرهاد میثمی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

مادران پارک لاله طی نامه ای از دکتر فرهاد میثمی که در چهلمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین بسر می بردند،  از او درخواست کردند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرهاد میثمی، فعال مدنی و مدیر نشر اندیشه‌سازان  از روز ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا بسر می برد، این  زندانی محبوس در بند ۴ زندان اوین  از روز شنبه  ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ در حالی که شرایط جسمی وی وخیم گزارش شده بود، در اعتراض به تداوم بازداشت خود و دستگیر شدن رضا خندان، همسر نسرین ستوده اعتصاب غذای‌تر خود را به خشک تبدیل کرد. وی تا کنون بیش از ۱۸ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است.

مادران پارک لاله، در نامه‌ای از او درخواست کردند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

متن کامل نامه مادران پارک لاله  را عینا به نقل از توانا در ادامه بخوانید:

نامه‌ی متعهدانه و شجاعانه شما را به تاریخ ۱۶ شهریور خواندیم، افتخار کردیم به وجود چنین فرزندی صلح طلب که از شیره‌ی جان برای آزادی و جلوگیری از اذیت و آزار هموطنان اش مایه می گذارد. و گریستیم برای ظلمی که به فرزندان ملت روا داشته می‌شود.

گریستیم برای اعدام سه جوان هموطن کرد که همان روز ۱۶ شهریور اعدام شدند .داغدار شدیم با مادر رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی.

سپاسگزاریم که در نامه‌تان، مادران پارک لاله و حامیانشان رامورد حمایت قرار داده‌‌‌اید.

امیدواریم خواسته های شما و مردم ایران تحقق یابد ولی مادران، همیشه، فرزندان خود را سالم و امیدوار می‌خواهند.

امیدواریم بذر نا امیدی که این روزها به سرزمین‌مان پاشیده شده ،خشک و ریشه کن شود و امید به جامعه برگردد.

ما مادران پارک لاله از شما عزیز و نسرین ستوده و سایر زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند تقاضا می کنیم، به اعتصاب غذای خود پایان دهید چرا که پژواک صدای شما در همه جا پیچیده است.

ایران به وجود سلامت شما نیازمند است. امیدوار باشید و پرتوان و پرتلاش

مادران پارک لاله ایران

فرهاد میثمی  دلایل تصمیم خود را طی نامه‌ای که روز ۱۶ شهریور ماه از زندان اوین منتشر کرده بود، شرح داده است. وی در قسمتی از نامه منتشر شده می گوید: “در‌ مرحله‌ی اول اعتصاب غذا، بر خواسته‌ی مصداقی مشخصی تاکید نکردم و به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت دستگاه امنیتی برای اشخاص ثالث تا حد ممکن و نیز تن ندادن به رویه‌ی قضایی یکطرفه و ناعادلانه، بدون امکان «دفاع معنادار» و بدون امکان انتخاب «وکیل مستقل» آن را ادامه داده‌ام.

برای مرحله دوم (اعتصاب غذای کامل) خواسته‌ی مشخص آزادی بی‌قیدوشرط رضا خندان عزیز و رفع احضار، بازجویی و باز پرسی از خواهر گرامی‌شان و نیز خانم ژیلا مکوندی و آقای داوود فرهادپور را در میان گذارده‌ام. این خواسته‌ی مشخص هم در واقع طرح همان مطالب کلی پیشین است در قالب نزدیک‌ترین و آخرین مصادیقی که با آن مواجه شده‌ام.

امکان تغییر جز با عزم راسخ همگی ما و پایداری جمعی مدنی در طرح پیگیرانه‌، مسالمت جویانه و البته گاه هزینه‌بردار مطالبات به حق‌مان فراهم نخواهد شد.”

مادر فرهاد میثمی فعال مدنی پیش‌تر به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه برای اولین بار با فرزندش ملاقات کابینی داشته است. صدیقه پیش‌نماز مادر فرهاد میثمی، با اظهار نگرانی شدید از وضعیت فرزندش گفت او را بسیار رنگ پریده و لاغر دیده و نگران ادامه اعتصاب غذا و وضعیت فرزندش است.

خانم پیش‌نماز با اظهار اینکه به مدت خیلی کوتاهی به صورت ملاقاتی با فرزندش ملاقات داشته است گفت: «بچه‌ام حالش خوب نبود. چندین بار در این مدت به بهداری منتقل شده و به دلیل اعتراض به اتهاماتش نمی‌خواهد اعتصاب خود را بشکند. من واقعا نگران هستم و نمی‌دانم چه بگویم.»

فرهاد میثمی، فعال مدنی در روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ با حکمی از سوی شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات حسن روحانی شد.

فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شد، دست به اعتصاب غذا(تر) زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شده است.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین تفهیم شده استاو متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است. 

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی علیه حقوق زندانیان و حجاب اجباری شرکت  داشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید