بکتاش آبتین به جریمه نقدی محکوم شد

بکتاش آبتین، شاعر، فیلم‌ساز و عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که پیش‌تر از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پنج میلیون تومان جریمه نقدی و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی (بدل از یک سال حبس) محکوم شده بود، با اعتراض به رای صادره این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر کرج به پنج میلیون تومان جریمه نقدی تقلیل یافت.

کانون نویسندگان ایران در صفحه فیس بوک خود ضمن تایید خبر نوشته است: “دادگاه تجدید نظر کرج پنجاه میلیون ریال جریمه‌ی نقدی بکتاش آبتین شاعر ، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران را تایید کرد”.

بکتاش آبتین در این پرونده از سال ۱۳۹۵ در شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پنج میلیون تومان جریمه نقدی و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی (بدل از یک سال حبس) محکوم شده بود، این حکم با اعتراض آقای آبتین به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و نهایتا دادگاه تجدیدنظر وی را به پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

لازم به یادآوری است، پاییز ۱۳۹۵ ماموران امنیتی و انتظامی مانع برگزاری مراسم کانون نویسندگان ایران به‌مناسبت سالگرد قتل زنده‌یادان “محمد مختاری” و “محمدجعفر پوینده” در گورستان امامزاده طاهر کرج شدند.

بکتاش آبتین و مزدک زرافشان (فرزند ناصر زرافشان عضو کانون و یکی از وکلای پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷) طی حملاتی از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفتند که در این حمله صورت مزدک به شدت آسیب دید، این افراد پس از ضرب و جرح بازداشت و سه روز بعد به قید کفالت آزاد شدند.

پس از آزادی این افراد، بکتاش آبتین از صورت آسیب دیده مزدک زرافشان عکس گرفته و این تصویر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. به دنبال انتشار این عکس دادستانی کرج پرونده‌ای به اتهام “تبلیغ علیه نظام” برای وی تشکیل داد و حکم آن پس از گذشت حدود بیست ماه، در خردادماه سال جاری به وی ابلاغ شد.

بکتاش آبتین پیش از این نیز در پرونده‌ای دیگر به همراه رضا خندان مهابادی، نویسنده و عضو هیئت‌مدیره کانون نویسندگان ایران به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “انتشار نشریه غیرقانونی” متهم شده است. در جریان این پرونده مأموران امنیتی به منزل رضا خندان و بکتاش آبتین رفتند و پس از تفتیش خانه اقدام به ضبط تعدادی از وسایل شخصی آنها کردند.

آقای آبتین همچنین در سال ۹۴ به دلیل فیلم‌ها، عضویتش در کانون نویسندگان و شرکت در اعتراضات خیابانی سال ۸۸ طی سه روز متوالی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید