کیومرث مرزبان از سوی مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شد

دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت کیومرث مرزبان، طنزنویس خبر داد. بر اساس این گزارش،او روز چهارم شهریور توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد.

کیومرث مرزبان، ۲۶ ساله و طنزنویس یک سال پس از بازگشتش به ایران در تاریخ چهارم شهریور ماه از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و پرونده او در شعبه یک بازپرسی اوین در حال رسیدگی است.

یک منبع مطلع به وضعیت کیومرث به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که خانواده این نویسنده از زمان بازداشت تاکنون آنها هیچ ملاقاتی با او نداشته‌اند و اتهام و دلیل بازداشت او نیز عنوان نشده است. در شعبه اول بازپرسی اوین پرونده‌ای برای او گشوده شده است.

به گفته این منبع مطلع کیومرث مرزبان «یک سال پیش» در سال ۱۳۹۶ برای «دیدن مادربزرگ بیمارش به ایران» بازگشته و در زمان بازگشت با هیچ مشکلی مواجه نبوده است. این منبع همچنین گفت خانواده او پیگیر وضعیتش هستند اما هنوز از علت بازداشت کیومرث مرزبان اطلاعی ندارند.

کیومرث مرزبان در تاریخ چهارم شهریور ماه در منزلش از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده است و علاوه بر بازداشت او، لپ‌تاپ، گوشی تلفن و وسایل شخصی او را با خود برده‌اند. به گفته این منبع او تنها یک بار تماس کوتاه تلفنی گرفته است اما سخنی در خصوص بازداشت خود مطرح نکرده است.

این منبع اگاه همچنین تاکید کرد علیرغم طرح شایعه مبنی بر سفر این نویسنده به آمریکا، کیومرث مرزبان هرگز به آمریکا سفر نکرده است: «او پس از اینکه در سال ۸۸ از کشور خارج شده برای چند سال در کشور مالزی و برای چندین ماه نیز در کشور گرجستان زندگی کرده است. تنها جایی که کیومرث به غیر از ایران دیده، مالزی و گرجستان است و هرگز به آمریکا نرفته بود.»

در حالی پرونده کیومرث مرزبان در مرحله تحقیقات مقدماتی و او از دسترسی به وکیل محروم است، وب‌سایت تندرو «پایگاه عدالت خواهان» به طرح برخی اتهامات علیه او پرداخت. در این خبر عجیب نوشته شده که او به آمریکا برای انعقاد قراردادی با هدف «شبکه‌سازی در ایران» سفر کرده است در حالی که به گفته منبع آگاه کیومرث مرزبان هرگز به این کشور سفری نداشته است.

پایگاه عدالت خواهان در مطلب مذکور کیومرث مرادی را «نفوذی محبوب» خوانده که «وظیفه اصلی»‌اش برای بازگشت به ایران «ایجاد موج‌های احساسی و سعی در انحراف مواضع سلبریتی‌های کشور با هدف التهاب‌افکنی و ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه بوده است.»

این سایت مدعی شده کیومرث مرزبان تحت عنوان دایر کردن کلاس‌های هنری اقدام به ارتباط‌گیری با هنرمندان کشور کرده و از این طریق «التهاب‌افکنی» و «ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه» می‌کرده است.

یکی از دوستان آقای مرزبان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت‌: «کیومرث عاشق نویسندگی بود و طی سالهای گذشته با اینکه خیلی جوان بود در این زمینه خیلی رشد کرد. هیچ دلبستگی سیاسی به افراد و گروه‌های سیاسی نداشت و تنها دغدغه اصلی‌اش نوشتن و فعالیت‌های ادبی بود. برای ما شگفت‌انگیز است که او دستگیر شده است و همزمان علیه او شایعاتی مطرح می‌شود که هیچ کدام واقعیت ندارد.»

در حالی این وب‌سایت تندرو کلاس‌های او را مخرب دانسته که خبرگزاری دانشجویی ایسنا در تاریخ ۲۸ فروردین ۹۷ خبری اختصاصی از کلاس‌ او به نام «رویاپردازی» از طریق نویسندگی در «مدرسه تخصصی هنر و دیزاین اینورس» در تهران منتشر کرد. کیومرث مرزبان درباره هدف کلاسش گفته بود که می‌خواهد بخشی از تجرییات خود از سفرهای خارج از کشورش را با جوانان ایرانی به اشتراک بگذارد.

او در این گفت‌وگو گفته بود: «‌مردم در ایران سقف آرزوها و رویاهای خود را بسیار کوتاه می‌بینند. بزرگترین آرزویشان به حل‌شدن مشکلات اقتصادی و امور روزمره محدود شده و بسیاری از آنها رویای بزرگی در سر ندارند؛ درصورتی که با پرسش از افراد در فضاهای دیگر متوجه شدم که موضوع رویاپردازی و دنبال‌کردن رویاها در خارج از ایران اهمیت بسیار زیادی داشته و هنوز طرفداران زیادی دارد.»

کیومرث مرزبان فعالیت خود را با ساختن فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او در سال ۸۸ به کشور مالزی سفر کرد و در آنجا پادکست اینترنتی با محتوای طنز به نام «رادیو سنگ‌تاب» را راه‌اندازی کرد. او همچنین کتاب طنزی با عنوان «خام بدم پخته شدم بلکه پسندیده شدم» را نوشت. مرزبان پس از بازگشت به ایران در سال ۹۶ نیز کلاس‌های نویسندگی و فیلم‌نامه‌نویسی را برای جوانان تشکیل داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید