آزادی مهدی حاجتی به صبح روز بعد موکول شد

آزادی مهدی حاجتی، یکی از اعضای شورای شهر شیراز، که به دلیل حمایت از شهروندان بهایی بازداشت شده بود، به روز بعد موکول شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آزادی مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز که به دنبال انتشار توییتی در حمایت از دو تن از شهروندان بهایی بازداشتی این شهر، عصر روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷، طی حکمی از سوی دادگاه عمومی و انقلاب شیراز، دستگیر شده بود، به دلیل پایان یافتن وقت اداری به یک‌شنبه ۸ مهر موکول شد.

منبع مطلعی خبر داد: «آزادی آقای حاجتی با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بوده، وثیقه تامین شد اما چون وقت اداری امروز به پایان رسید، به خانواده وی گفته شد که فردا صبح اول وقت آزاد خواهد شد.»

گفتنی است پیش از این سولماز دهقانی، عضو شورای شهر شیراز، آزادی “مهدی حاجتی” را تایید کرده بود.

مهدی حاجتی در توییتر نوشته بود: «ده روز گذشته را به هر دری زده ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده ام.»

مهدی حاجتی متولد ۱۳۵۸ از فعالان سیاسی اصلاح طلب، نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و عضو کمیسیون حقوق شهروندی دوره پنجم شورای شهر شیراز است.

قاسم مقیمی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، شامگاه پنج‌شنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد خبر بازداشت مهدی حاجتی، گفته بود: «بازداشت این عضو شورای شهر به دنبال اظهارنظر در حمایت از این افراد (شهروندان بهایی شیراز) که اخیرا بازداشت شده‌اند، صورت گرفته است.»

در هفته های اخیر شمار شهروندان بهایی بازداشت شده در کشور افزایش یافته و گزارش هایی از محرومیت از تحصیل برخی از آنها منتشر شده است.

گفتنی است، نوید بازماندگان و همسرش بهاره قادری، الهه سمیع زاده، احسان محبوب راه وفا، نورا پورمرادیان و سودابه حقیقت، نام شش شهروند بهایی است که ۲۴ و ۲۵ شهریور در شیراز توسط وزارت اطلاعات بازداشتشدند. گزارش هایی هم از بازداشت شهروندان در اصفهان منتشر شده است.

لازم به ذکر است جمعه ۲۶ مردادماه سال جاری نیز شش تن از شهروندان بهایی شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

کوروش روحانی، نگار میثاقیان، محبوب حبیبی، درنا اسماعیلی، پژمان شهریاری، هومن اسماعیلی شش شهروند بهایی ساکن شیراز توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰ ) منتقل شدند. گفته شده نگار میثاقیان، هومن اسماعیلی و درنا اسماعیلی پس از ساعاتی بازجویی به صورت موقت آزاد شدند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش از سایر افراد بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

این شهروندان بهایی، جزو ۲۴شهروند بهایی بودند که ۲۶ مردادماه در حین برگزاری یک مراسم مذهبی در باغی در شیراز متعلق به کوروش روحانی بازداشت شده‌بودند.

از سوی دیگر منابع بهایی تا کنون از محرومیت دست کم ۵۰ دانشجوی بهایی در سال ۱۳۹۷ خبر داده و گفته‌اند این تعداد در حال افزایش است. سیمین فهندژ روز ۲۶ شهریور به کمپین گفته بود: «محروم کردن دانشجویان بهایی زندگی و آینده شغلی آنان را به خطر می‌اندازد و علاوه بر آن، کلیت جامعه ایران را از بخشی از استعدادهایش محروم می‌کند.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، بهاییان ایران از حقوق اولیه ای چون حق تحصیل و کار و تشکیل آزادانه مراسم و اعیاد مذهبی محروم‌اند، بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه ادامه داشته است، تعدادی از رهبران و باورمندان به بهاییت نیز در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی، اعدام شده و اموال آنان مصادره شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید