“از اعتصاب عمومی در کردستان حمایت می‌کنیم”

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» با صدور بیانیه‌ای حمایتی از اعتصاب عمومی در کردستان، در روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه جاری حمایت کرد.

یک نسخه از این بیانیه در اختیار «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» قرار گرفته است که در پی می‌آید.

از اعتصاب عمومی در کردستان حمایت می‌کنیم و خواهان آزادی تمامی بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در مهاباد و دیگر شهرهای کردستان هستیم.

روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام «فریناز خسروانی» که از کارمندان هتل “تارا” بود و طبق آنچه تاکنون اعلام شده جهت حفظ “ناموس” و جهت “جلوگیری از تجاوز کارمند دولتی” از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرتاب کرد.

پس از این ماجرا و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر روز پنج‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ماه جاری، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به “عدم پاسخ‌گویی مسوولین امر در خصوص مرگ فریناز خسروانی”، در مقابل هتل “تارا” تجمع کردند و به دنبال آن این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

همزمان با اعتراضات روزهای اخیر در شهر مهاباد و شهرهای دیگر کردستان، روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن «فریناز خسروانی» در شهر مهاباد و همصدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند. همچنین در این اعتراضات، بیش از ده‌ها نفر زخمی و تعداد زیادی بازداشت شدند. هنوز به طور مشخص آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این روزهای مهاباد و دیگر شهرهای کردستان در دست نیست، اما طبق گفته منابع مختلف در مهاباد و دیگر شهرهای کردستان، بیش از ١۵٠ نفر از جوانان و مردم مهاباد و بیش از ۳۰ تن از شهروندان سردشتی و چند شهر دیگر کردستان بازداشت شده یا احضار و یا در روزهای پس از آن بازداشت شده‌اند.

این بازداشت‌ها توسط ارگان‌های مختلف اطلاعاتی – امنیتی دولت صورت گرفته اما گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریت و مجریان آن از سوی ماموران ویژه اطلاعات سپاه پاسداران هدایت شده است.

بنابه گفته فعالان حقوق بشری در کردستان، به دلیل فشارهای امنیتی، بیش‌تر خانواده‌های بازداشت‌شده‌ها سکوت اختیار کرده‌اند و حتی معترضینی که در جریان تجمع‌های اعتراضی از سوی یگان‌های ویژه نظامی و امنیتی زخمی و مجروح شده‌اند از ترس اینکه بازداشت می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

بسیاری از خانواده‌های این دستگیرشدگان تاکید می‌کنند که نیروهای امنیتی در هنگام دستگیری آن‌ها حکمی قضایی ارایه نداده و هیچ‌کدام از آنها نیز تاکنون تفهیم اتهام نشده‌اند.

در این باره و برای حمایت از حق تجمع و تظاهرات اعتراضی مردم مهاباد و درخواست آزادی بازداشت‌شدگان، طی روزهای گذشته فعالین مدنی در کردستان از طریق شبکه‌های اجتماعی، جهت برگزاری اعتصاب عمومی در روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه فراخوان داده‌اند.

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» ضمن حمایت از این فراخوان و از اعتصاب عمومی در کردستان، خواهان آزادی تمامی بازداشت‌شده‌های اخیر مهاباد و دیگر شهرهای کردستان می‌باشد.

این نهاد حقوق بشری ضمن ابراز نگرانی از بازداشت‌های خودسرانه و بی رویه شهروندان مدنی و تداوم غیرقابل توجیه آن، مسایلی چون مجاز نبودن دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، مطلع نبودن دستگیرشدگان از اتهامات انتسابی؛ دادرسی عادلانه و علنی و آزادی فوری دستگیرشدگان در صورت بازداشت احتمالی غیرقانونی و جبران خسارات وارده را یادآور شده و دستگاه‌های امنیتی و قضایی را به اجرای تعهدات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و سایر تعهدات بین‌المللی حقوق بشری فراخوانده و خواستار آزادی سریع بازداشت‌شدگان شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

پنجشنبه ۲۴ اردیبهشتماه ۱۳۹۴ – ۱۴ مه ۲۰۱۵

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید