محمد صالح شکری معلم بازداشت شده در سقز با وثیقه آزاد شد

محمد صالح شکری، معلم اهل سقز که در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۷، از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده بود، روز یکشنبه پس از ۲۱ روز بازداشت با تامین وثیقه از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد صالح شکری، معلم کُرد ساکن شهرستان سقز که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷، از سوی مأموران اداره اطلاعات بازداشت شده بود،  روز یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷،با سپردن وثیقه ۷۵ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه و پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد.

یک منبع آگاه در زمان بازداشت آقای شکری به کمپین گزارش داده بود که مأموران اداره اطلاعات بدون در دست داشتن حکم قضایی وارد منزل  وی شده و پس از بازرسی، برخی از وسایل شخصی از جمله کتب درسی، موبایل و رایانه این معلم سقزی را ضبط کردند.

اتهام محمد صالح شکری “همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت” عنوان شده است.

گزارش شده است که این معلم کرد به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات سقز بدون تماس تلفنی و دسترسی به وکیل مراحل بازجویی را طی و در تاریخ ۲۵ مهر به زندان مرکزی سقز منتقل شده است.

به گفته یک منبع مطلع، محمد صالح شکری معلمی که ۲۴ سابقه تدریس در مدارس شهر سقز را در کارنامه کاری خود دارد، از سوی دستگاه امنیتی و قضایی حساب بانکی این معلم کُرد مسدود و وی هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

این معلم اهل سقز،  پیش تر دراوایل دی ماه سال ٨٨ نیز به اتهام “هواداری از یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” از سوی  نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود که با قرار وثیقه در  اواخر دی ماه همان سال از زندان آزاد شد.

همچنین روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ ، شش تن از معلمین مدارس سقز به نام‌های طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، سیدعلی حسینی، احمد قادری، حمید یزدانی و خالد عبدالهی به اداره امکان احضار شدند.

کمپین پیش تر از احضار و باز جویی سید علی حسینی و  سلیمان عبدی به اداره اطلاعات سقز خبر داده بود.

این دو شهروند ساعاتی پس از بازجویی آزاد شدند.

گزارش شده که دلیل احضار این معلمان “شرکت در اعتصابات صنفی” بوده است.

در سالیان گذشته، فعالان و تشکل‌های حقوق صنفی معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های مسلمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان انتقاد کرده‌اند که گاه این اعتراضات با سرکوب و بازداشت مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

برخورد امنیتی با معلمان؛ شش تن از معلمان سقز احضار شدند

تداوم بازداشت محمد صالح شکری/افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت وی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید