بازداشت یک شهروند در ابوحمیظه دشت آزادگان

یوسف سواری، شهروند عرب ساکن ابوحمیظه دشت آزادگان در استان خوزستان، روز گذشته از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز پنج شنبه ۱۷ آبان۱۳۹۷،  نیروهای اطلاعات سپاه سوسنگرد با یورش به منزل یوسف سواری، شهروند عرب ساکن ابوحمیظه دشت آزادگان در استان خوزستان، پس از ضرب و جرح اعضای خانوادی وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

به گفته منابع محلی؛ “نیروهاى اطلاعات سپاه صبح روز پنج شنبه ۱۷ آبان، به منزل یوسف سوارى هجوم برده و با ضرب و شتم پدر یوسف(مهدى سوارى ۷۶ ساله) و مادرش(نسیمه سوارى ۶۵ ساله) از آنها خواسته اند تا ضد فرزندشان(عیسى سوارى) که در یک کانال تلویزیونی در هلند کار مى کند،صحبت کنند و ازین صحبت های با گوشی موبایل فیلم گرفته اند.”

یوسف سواری ۲۹ ساله، متاهل، دارای یک فرزند است. وی بارها بدلیل فعالیت های فرهنگی و مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

تا کنون از علت بازداشت و محل نگهداری این شهروند عرب ساکن ابوحمیظه دشت آزادگان اطلاعاتی در دست نیست و خانواده در بی خبری و نگرانی از وضعیت وی بسر می برند.

طی روزهای گذشته شماری از شهروندان در استان خوزستان از سوی نیروهای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات  بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

این موج گسترده بازداشت‌ها از پس از حمله مرگبار مسلحانه ماه گذشته به یک رژه نظامی در اهواز آغاز شده است که در آن ۲۴ نفر، از جمله تماشاگران، کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در هفته‌های اخیر مقامات ایران با دستگیری صدها تن در استان خوزستان دست به سرکوب گسترده اقلیت عرب‌ اهوازی زده‌اند.

همچنین سازمان عدالت برای ایران مستقر در لندن روز  ۳ مهر ۱۳۹۷ در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل مربوط به «حفظ حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مبارزه با تروریسم» خواستار مداخله وی درباره موضوع حمله‌مسلحانه اخیر در اهواز و عواقب آن شد.در رژه نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران در روز ۳۱ شهریور در اهواز، شلیک چندین تیر از سوی عده‌ای که مقامات ایران اعلام کرده‌اند چهار نفر بوده‌اند و هر چهارنفرشان کشته شده‌اند، باعث درگیری نظامی شد که در آن، ۲۴ نفر، از جمله یک کودک کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

عدالت برای ایران در نامه خود به گزارشگر ویژه سازمان ملل، با توضیح مفصل درباره نمونه‌های قبلی این‌گونه اقدامات، خواستار این شد که دولت ایران را درباره نگرانی های مربوط به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم در خوزستان به بهانه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت پاسخگو کند.

خانم فیونوالا الین (Fionnuala Ní Aoláin) گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره «حفظ حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم» که یک حقوقدان ایرلندی است، مامور جمع آوری و درخواست اطلاعات مربوط به موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم و گزارش آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید