انفجار مین در شوش باعث کشته شدن یک نوجوان شد

نوجوان ۱۲ ساله که ظهر امروز بر اثر  انفجار مین در منطقه فتح المبین شوش راهی بیمارستان شده بود به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

نوروز سواری، رییس شبکه بهداشت و درمان شوش در گفتگو با خبرگزاری های جمهوری اسلامی ضمن تایید این خبر گفت: “این نوجوان ۱۲ ساله ظهر امروز بر اثر انفجار مین باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی در غرب کرخه در بخش فتح المبین یک پای خود را از دست داد”.

وی در ادامه گفت: “این نوجوان که از ناحیه سر، صورت و شکم آسیب جدی دیده بود به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شد، ولی متاسفانه به دلیل شدت جراحات جان باخت”.

طبق منابع موثق در طول ۸ سال جنگ عراق و ایران ۱۶ تا ۲۰ میلیون مین در اراضی مختلف مرزی کشور کاشته شد. به همین خاطر ایران بعد از مصر دومین کشور آلوده به این سلاح جنگی شناخته شده است.

بر  اساس گزارش برخی خبرگزاری های حقوق بشری، دولت ایران نیز همچنان به تولید، استفاده و صادرات مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.

ایران تاکنون به کنوانسیون اوتاوا نپیوسته است؛ کنوانسیون اوتاوا کشورهای عضو را از استفاده از مین و هرگونه سلاح که موجب رنج مضاعف و طولانی مدت می‌شود، منع می‌کند. همچنین پذیرش کنوانسیون اوتاوا موجب بازداشتن کشورهای عضو از تولید، تکثیر و نگهداری مین خواهد بود.

مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان در خصوص مین و پاک‌سازی آن در استان می‌گوید: «کسی نمی‌تواند منکر آلوده به مین بودن مناطقی از استان خوزستان باشد چراکه این استان خط اول جنگ  بود. در حین و بعد از جنگ، پاک‌سازی اراضی آلوده به مین به دلیل رفت آمد روستائیان یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای تمامی دولت‌ها شد.»

شهرستان شوش حدود ۹ کیلومتر با کشور عراق هم مرز است و مناطق عملیاتی فتح المبین و فکه در حوزه این شهرستان واقع شده اند. شوش یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان است.

منابع

خبرگزاری مهر و ایلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل