موج جدید محکومیت و بازداشت بهاییان در ایران

طی روزهای گذشته، ۲۷ شهروند بهائی در شهرهای اصفهان، تهران، تبریز و قائم شهر بازداشت و ۱۴ نفر دیگر نیر از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی در مجموع به ۷۲۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. فشار و آزار بر شهروندان بهائی در حالی شدت گرفته است که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه قطع نامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رساند.

در بخشی از این قطع نامه که بر اساس گزارش‌های «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد و «جاوید رحمان»، گزارش گر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران تنظیم شده، از نقض شدید آزادی بیان و آزادی مذهب و عقیده در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده است.

اما طبق روال سال‌های گذشته، مقامات جمهوری اسلامی هر نوع تبعیض و محدودیتی را بر اقلیت‌های دینی انکار کرده اند. «بهرام قاسمی»، سخن گوی وزارت امور خارجه ایران با مردود شمردن مواد این قطع نامه، تصویب آن را بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود و صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی دانسته است.

بازداشت ۱۴ شهروند بهائی در اصفهان:

روز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه، ماموران وزارت اطلاعات به منزل «مژگان خوشحال» در اصفهان هجوم برده و پس از بازرسی منزل، صاحب‌خانه را به همراه ۱۷ شهروند بهائی حاضر در محل بازداشت کرده اند. در آن روز، یک کلاس ویژه بهائیان با موضوع آموزش سلامتی بر اساس آموزه‌های دین بهائی و اصول بهداشتی در حال برگزاری بوده است. ۱۵ نفر از شاگردان کلاس پس از بازجویی، در ساعات پایانی شب آزاد شدند اما مژگان خوشحال، «نسرین خواجه» و «فرید امینی» را نگه ‌داشتند. این سه شهروند بهائی پس از چهار روز بازجویی، در روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه با تودیع وثیقه آزاد شدند.

بازداشت ۶ شهروند بهائی در تبریز:

روز شنبه ۲۶ آبان ماه، ماموران اداره اطلاعات تبریز سه شهروند بهائی به نام‌های «فرزاد بهادری»، «شهریار خداپناه» و «کامبیز میثاقی» را پس از تفتیش محل‌های کار و منازل مسکونی آن ها‌، بازداشت می‌کنند. روز یک شنبه ۲۷ آبان ماه، ماموران به منازل دو شهروند بهائی دیگر به نام‌های «مونیکا علیزاده» و «خیرالله بخشی» رفته و پس از تفتیش کامل منازل و ضبط کتب و نشانه‌های مذهبی، آن‌ها را بازداشت ‌کرده اند.
در ادامه بازداشت بهائیان در شهر تبریز، روز دوشنبه ۲۸ آبان ماموران برای دستگیری «شبنم عیسی خانی» به منزل او می‌روند ولی چون در منزل حضور نداشته است، پس از بازرسی منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، او را برای روز بعد به دفتر اداره اطلاعات تبریز، معروف به «اتاق شماره ۳۷» احضار می‌کنند.
روز سه شنبه، شبنم عیسی خانی پس از معرفی خود به اداره اطلاعات، بازداشت می‌شود و تا این زمان از وضعیت او اطلاعی دردست نیست.

بازداشت ۲ شهروند بهائی در تهران:

روز یک شنبه ۲۷ آبان ماه، ماموران امنیتی «شهرزاد نظیفی»(نراقی)، از قهرمانان و مربیان موتور کراس کشور را در پیست موتورسواری بازداشت می کنند و همراه او به منزلش‌ می روند. ماموران چندین ساعت محل زندگی او را بازرسی و بعضی وسایل شخصی مانند موبایل، لپ تاپ، کتاب ها و عکس‌های مذهبی او را ضبط و سپس خانم نظیفی را سوار ماشین کرده و به مکانی نامعلومی منتقل می‌کنند.
شهرزاد نظیفی از پیشگامان موتور کراس بانوان در ایران است. او در اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور موتور کراس بانوان در ایران، پس از دخترش «نورا نراقی»، مقام دوم را به دست آورد.

صبح روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه نیز ماموران با در اختیارداشتن حکم، به منازل دو شهروند بهائی دیگر در تهران به نام‌های «سپیده کشاورز» و «مهوش عدالتی» رفته و پس از تفتیش منازل و ضبط موبایل ها، لپ تاپ، کامپیوتر و کتاب های مربوط به آیین بهائی، سپیده کشاورز را بازداشت و به زندان اوین منتقل ‌کرده اند.

بازداشت یک شهروند بهائی در قائم شهر:

روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه، «علی (چراغعلی) احمدی»، شهروند بهائی ساکن قائم شهر توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر با در دست داشتن حکم، بازداشت و به زندان «کچویی» ساری منتقل شد. این شهروند بهائی از سال ۱۳۸۴ تاکنون بارها دستگیر و زندانی شده است؛ از جمله در سال ۱۳۸۷ که یک دوره محکومیت ۱۰ ماهه را گذراند.

محکومیت شهروندان بهائی به حبس تعزیری:

طی چند روز گذشته، یک پدر و پسر بهائی به نام های «ناصر باقری» و «فائز باقری» به ترتیب به ۹ ماه و سه سال حبس تعزیری محکوم شدند. این دو شهروند بهائی در طی جلسه‌ای مذهبی در اواخر سال ۱۳۹۳ هم بازداشت و پس از چهار ماه، آزاد شده بودند. «روحا ایمانی»، شهروند بهائی ساکن کرمان هم به حکم دادگاه انقلاب یزد، به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. او ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ در شهر یزد بازداشت و پس از دو ماه، به قید وثیقه آزاد شده بود.

دو شهروند بهائی به نام های «میترا بدرنژاد»(زهدی) و «فرج الله بنگاله» به حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «عضویت در تشکیلات بهائی»، هرکدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند. ۹ شهروند بازداشت شده در بهارستان پس از دو ماه بازداشت موقت در زندان اصفهان، به حکم قاضی «علی دیانی»، رییس شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به دو اتهام های «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائی به قصد اقدام علیه امنیت داخلی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تبلیغ بهائیت» محاکمه شدند:

دادگاه «فرهنگ صهبا»، «افشین بلبلان»، «انوش راینه»، «میلاد داوردان» و «علی ثانی» را به اتهام عضویت در تشکیلات بهائی به قصد اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس و «سهام آرمین»، «بهاره زینی نجف آبادی»، «سپیده روحانی» و «فوژان رشیدی» را به همین اتهام به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده‌ است. هر کدام از آن‌ها نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

منبع ایران وایر

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل