بیانیه ۲۵ وکیل دادگستری نسبت به بازداشت و بدرفتاری با کارگران هفت‌تپه

۲۵ تن از وکلای دادگستری، در بیانیه‌ای خواستار پایان بخشیدن به بازداشت و بدرفتاری با اسماعیل بخشی و سایر بازداشت‌شده‌های مرتبط با اعتراضات نیشکر هفت‌تپه شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در حالی ادامه دارد که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی، اخباری مبنی بر ضرب و جرح اسماعیل بخشی، منتشر شد.

۲۵ وکیل دادگستری در همین خصوص بیانیه‌ای منتشر کردند.

در بیانیه این وکلای دادگستری آمده‌است: «اعتراض کارگران هفت تپه مشروع، قانونی و انسانی است. آن‌ها خواستار دریافت دسترنج خود و پایان دادن به ظلم و ستم موجود در وضعیت شغلی و کاری خود هستند. ما جمعی از وکلای دادگستری ایران، هر نوع بدرفتاری و شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی و سایر کارگران بازداشتی را نشان از عجز، فلاکت، ظلم و ستم می‌دانیم و خلاف تمامی اصول انسانی، حقوقی، شرعی و قانونی است و خواستار پایان دادن فوری به چنین اعمال غیر انسانی نسبت به بازداشت‌شدگان و آزادی تمامی کارگران بازداشتی هستیم و تعقیب کیفری شکنجه‌گران از هر رده و مقامی را داریم.»

متن کامل این بیانیه را بخوانید:

ملت شریف ایران
زحمتکشان و کارگران هفته تپه

با سلام
احتراماً ما جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به اصول هشتم، بیست و دوم، سی‌و چهارم، سی و هفتم و سی و هشتم قانون اساسی و مادتین ١۶٩ و ۵٧٨ قانون مجازات اسلامی و ماده ٣۵ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر ١٩۴٨ و قرادادهای جهانی چهارگانه ژنو ١٩۴٩ و دو پروتکل الحاقی به آن در سال ١٩٧٧ و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ١٩۶۶ و ١٩٧٣ و ماده یک کنوانسیون منع شکنجه سال ١٩٨۴ و سایر اسناد بین‌المللی مرتبط به استحضار می‌رساند؛
“رعایت کرامت ذاتی انسان برای دولت، قوه قضاییه و تمامی نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی یک تکلیف بنیادین محسوب می‌شود که هم، آمرین و هم، مامورین در تمام رده‌ها مکلف به حفظ حقوق انسانی بازداشت‌شدگان از جمله جناب اسماعیل بخشی و علی نجاتی و سایر کارگران بازداشتی هستند. شکنجه پلیدترین رفتار غیرانسانی است که نسبت به بازداشتی صورت می‌گیرد و تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی، قوانین و مقررات داخلی، مبانی دینی، اصول حقوقی و انسانی به‌طور کامل آن‌را محکوم می‌نمایند.

وضعیت دردناک امروز آقای اسماعیل بخشی هنگام انتقال به بیمارستان، حسب آنچه که در خبرگزاری‌ها بیان شده و شواهد نیز حاکی از آن است و بدرفتاری با کارگران بازداشتی منطبق با موارد قانونی، حقوقی و شرعی مارالذکر نیست و از رییس جمهور به عنوان مجری و مسئول قانون اساسی و حسب اصول یکصد و سیزدهم، یکصد و بیست و یکم و یکصد و بیست و هفتم و از رییس قوه قضاییه حسب اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی تقاضای فوری رسیدگی و برخورد با آمران و مامورین شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی را داریم.

اعتراض کارگران هفت تپه مشروع، قانونی و انسانی است. آن‌ها خواستار دریافت دسترنج خود و پایان دادن به ظلم و ستم موجود در وضعیت شغلی و کاری خود هستند. ما جمعی از وکلای دادگستری ایران، هر نوع بدرفتاری و شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی و سایر کارگران بازداشتی را نشان از عجز، فلاکت، ظلم و ستم می‌دانیم و خلاف تمامی اصول انسانی، حقوقی، شرعی و قانونی است و خواستار پایان دادن فوری به چنین اعمال غیر انسانی نسبت به بازداشت‌شدگان و آزادی تمامی کارگران بازداشتی هستیم و تعقیب کیفری شکنجه‌گران از هر رده و مقامی را داریم، با لطبع تصمیم نیک مسولین در این زمینه در تاریخ ماندگار خواهد بود و غفلت آنان موجبات شرمساری و مسولیت حقوقی در عرصه‌ی داخلی و بین المللی را در پی خواهد داشت.

با احترام

١- حسین احمدی نیاز
٢- هوشمند رحیمی
٣-یوسف مولایی
۴- علیرضا دقیقی
۵-قهرمان کریمی
۶- پیمان حاج محمود عطار
٧-احسن حسن پور
٨- محمد علی جداری فروغی
٩- محمد نجفی
١٠-لیلا علی کرمی
١١- نعمت احمدی
١٢-مصطفی ترک همدانی
١٣-جبار مبارکی
١۴-عبدالله جهان بین
١۵-علی افروز
١۶-فرهاد مجید آلادی
١٧- مصطفی احمدیان
١٨-محمد مصطفایی
١٩- آناهیتا فراهانی
٢٠-حسین خبیر
٢١- حسین عشقی
٢٢- کاوه رحمانی
٢٣-سارا علی محمدی
٢۴-علی امیری
٢۵- ثریا فیضی

کارگران هفت تپه بیست‌و‌شش روز است که در اعتراض به مشکلات معیشتی، عدم امنیت شغلی دست به اعتراض زده‌اند.

کارگران معترض تاکید دارند که تنها دو راه برای حل این بحران پیش رو است: “نخست اینکه هفت تپه باید به شیوه خودگردانی کارگری اداره شود، یا اگر دولت آن را اداره کند باید همه امور زیر نظر شورای کارگری باشد”.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید