عباس عدالت، شهروند دوتابعیتی (انگلیسی-ایرانی) آزاد و به لندن بازگشت

عباس عدالت، شهروند دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن که در سفرش به ایران بازداشت شده‌بود، آزاد شده و به لندن بازگشته‌است.

وزارت امور خارجه بریتانیا خبر آزادی و بازگشت عباس عدالت را تایید کرده و بخش خبر انگلیسی بی‌بی‌سی نیز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه نوشته‌است: «عباس عدالت، استاد دانشگاه امپریال کالج لندن که فروردین امسال در تهران بازداشت و زندانی شده بود، آزاد شده و به بریتانیا بازگشته است».

هنوز رسانه‌های جمهوری اسلامی به این خبر واکنشی نشان نداده و رسانه‌های اجتماعی برون مرزی نیز به دلیل تعطیلی وزارت خارجه بریتانیا به مناسبت کریسمس، جزییات بیشتری از این خبر منتشر نکرده‌اند.

این استاد دانشگاه و از فعالان مخالف جنگ که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی از لندن به تهران سفر کرده بود، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود.

خبرگزاری فارس وابسته به ارگان‌های دولتی، دو هفته بعد از بازداشتش در ششم اردیبهشت ۱۳۹۷، خبر بازداشت او را منتشر کرد: «اخیراً اعضای یک شبکه نفوذی وابسته به انگلیس دستگیر شده‌اند که گفته می‌شود با برخی از عناصر اصلی جریان فتنه و انحراف در ارتباط بوده‌اند.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در گزارش ششم اردیبهشت سال جاری خود به بازداشت این شهروند دوتابعیتی اشاره کرده‌بود.

در حال حاضر دست‌کم دو شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی دیگر، به نام‌های نازنین زاغری رتکلیف و کمال فروغی در ایران زندانی هستند.

صادق خان، شهردار لندن طی روزهای اخیر از مقامات ایران خواسته که شهروند دو تابعیتی نازنین زاغری را آزاد کنند.

چندی پیش نیز وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود «از تهران می‌خواهد شهروندان بریتانیایی را آزاد کنند».

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید