علی امیرقلی، از اعضای هیئت تحریریه نشریه «گام» بازداشت شد

نیروهای امنیتی روز دوشنبه گذشته علی امیرقلی، فعال مدنی و از اعضای هیئت تحریریه نشریه «گام» را در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی علی (امیر) امیرقلی را روز دوشنبه  ۲۴ دی‌ماه ۹۷ در منزل شخصی‌اش در بابلسر بازداشت و به مکان نامعلومی کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن تایید این خبردر صفحه اینستاگرامی خود به نقل از نزدیکان آقای امیرقلی نوشته است که علت بازداشت او ارتباط و حمایتش از تظاهرات و اعتصابات کارگری اخیر در خوزستان بوده است.

باوجود گذشت دو روز هیچ اطلاعی از وضعیت این فعال مدنی در دست نیست.

منابع نزدیک به آقای امیرقلی به کمپین گزارش دادند که او به بیماری دیابت مبتلا است و باید حداقل ۴ نوبت انسولین خاصی را که پزشک معالجش برای وی در نظر گرفته است را تزریق کند.

علی (امیر) امیرقلی از اعضای هیئت تحریریه نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی «گام» است، این نشریه تا کنون سلسله یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و در پیوند با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرده است.

این فعال مدنی پیش از این در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این زندانی سیاسی مورخ ۱۳ مردادماه سال ۹۵ برگزار شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با قضاوت «قاضی قمی‌زاده» حکم ۱۹ سال و شش‌ماه حبس امیر (علی)امیرقلی را به ۸ سال زندان کاهش داد.

بر اساس این حکم، آقای امیرقلی از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به ائمه اطهار» به ۵ سال، «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال و جمعاً به ۸ سال حبس محکوم شد که البته این حکم  تجمیع و قرار شد پنج سال آن اجراییشود؛ در زمان تحمل دوران حبس، به خاطر اعطای عفو نوروزی محکومیت آقای امیرقلی به دوسال و نیم حبس کاهش یافت.

او نهایتا روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، با اتمام محکومیت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

مطالب مرتبط:

• گزارشگران بدون مرز؛ بازداشت یک شهروند خبرنگار برای پوشش خبرهای اعتصاب‌های کارگری را محکوم کرد

• عسل محمدی با سپردن وثیقه آزاد شد

• ۲۹ روز بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت عسل محمدی، فعال حقوق کارگری

• دلنوشته ای از امیر امیر قلی زندانی سیاسی و فعال چپ گرا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید