بازداشت گسترده؛ بیش از ۷۰ شهروند در اهواز هم‌زمان با حضور وزیر اطلاعات بازداشت شدند/ اسامی

ماموران امنیتی، هم‌زمان با حضور وزیر اطلاعات ایران در اهواز، بیش از ۷۰ نفر از فعالان فرهنگى، اجتماعى و اهل سنت اهوازى را بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی یک ‌هفته اخیر و ‌مصادف با حضور محمود علوی، وزیر اطلاعات در اهواز، بیش از ۷۰ نفر از شهروندان اهل سنت بازداشت شده‌اند.

کریم دمیحی، فعال حقوق بشر، در این خصوص به کمپین گفت: «طی روزهای اخیر بیش از ۷۰ تن از شهروندان در اهواز بازداشت شده‌اند و تنها در روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷، هم‌زمان با حضور وزیر اطلاعات در اهواز، بیش از ده تن از شهروندان منطقه ملاشیه اهواز که بیشتر آنها از فعالان اهل سنت هستند، توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند».

اسامى برخی از بازداشت‌شدگان به‌شرح زیر است:

عبدالرحمن سیلاوی، حبیب بدر منصورى ۳۸ ساله و مالک حیال حیدری

از سوی دیگر پیش از ورود وزیر اطلاعات به اهواز نیز دست‌کم ۲۰ تن از شهروندان مناطق عرب‌نشین اهل سنت در روستاهاى تابع شهرستان شادگان توسط اداره اطلاعات بازداشت شده و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

اسامى بعضى از بازداشت شدگان در ادامه آمده‌است:

حمود شلیباوى ۵۰ ساله، غازى شلیباوى ۲۲ ساله، یوسف شلیباوى ۳۰ ساله، حیدر شلیباوى ۳۰ ساله، رسول شلیباوى ۴۵ ساله، على شلیباوى ۲۰ ساله، طالب شلیباوى ۲۰ ساله فرزند حمود، حکیم دریس ۳۵ ساله، جاسم خنفرى ۳۰ ساله، سید خلیل طاهرى موسوى ۳۹ ساله، عبدالعظیم عچرش ۳۵ ساله و ریسان شلیباوى ۱۷ ساله

منابع محلی گزارش داده‌اند؛ سپیده‌دم چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ نیز، نیروهاى زیادى از لباس شخصى‌ها و بسیج همراه نیروى انتظامى با هجوم به یکى دیگر از روستاهاى تابع شادگان بیش از ۲۵ نفر از شهروندان عرب که در یک مکان در حال آموزش قرآن و زبان عربى بودند، بازداشت کردند. شاهدان عینی مى گویند: «حدود ۴۰ ماشین متعلق به نیروهاى امنیتى در این هجوم شرکت کردند».

اسامى بعضى از بازداشت‌شدگان به شرح زیر است:

عبدالنبى شلیباوى ۳۵ ساله، رسول آلبوخنفر ۲۴ ساله، رسول آلبوخضیر، سلمان آلبوخضیر، سید ابراهیم طاهرى موسوى، محمد جنامى، سعد شاوردى، طالب شلیباوى ۳۰ ساله، عادل منیعاوى ۳۵ ساله، على منیعاوى ۲۸ ساله، جواد شویجى ۴۵ ساله و کاظم شویجى ۳۷ ساله

روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷، نیز دو برادر به نام های «نبى ساعدى» و «احمد ساعدى» از اهالى شهر حمیدیه توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند.

این دو برادر “به‌خاطر جمع آورى کمکهاى مردمى وپناه دادن به سیل زدگان شهرستان دشت آزادگان” بازداشت شده‌اند.

یک شاعر جوان از اهالی شهرستان حمیدیه به نام «شهاب صیاحى» نیز به‌خاطر انتقاد از سیاست‌هاى تبعیض آمیز جمهورى اسلامى علیه عرب های ایرانی از فقر و بیکارى و غارت ثروتها و همچنین همدردى با مردم سیل زده دشت آزادگان بازداشت شده است.

کمپین پیش از این در خبری به بازداشت شهاب صیاحی، نبی ساعدی و احمدی ساعدی اشاره کرده‌بود.

روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ وزیر اطلاعات، محمود علوى در حاشیه دیدار با مردم و شیوخ قبائل عرب در شوش در مصلای این شهر، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «تا کنون تیم‌های بسیاری که تلاش‌های زیادی برای به چالش کشیدن امنیت کشور به ویژه در آستانه دهه فجر داشتند، شناسایی و اعضای آنها دستگیر شده اند».

وزیر اطلاعات افزود: «این افراد با تلاش‌های وزارت اطلاعات و با همراهی همه نیروهای موثر بر امنیت کشور از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و مدیریت سیاسی کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، دستگیر شده‌اند».

بعد از هجوم به رژه نیروهاى مسلح در اهواز در مهرماه سال جارى تا کنون صدها نفر از فعالان فرهنگى و مدنى و اهل سنت در شهرهاى حمیدیه ، اهواز، آبادان، خرمشهر  و دشت آزادگان توسط اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید