جلسه نقد و معرفی یک کتاب لغو شد

جلسه‌ی معرفی و نقد مجموعه شعر «تناهی» سروده‌ی «روزبه سوهانی» که قرار بود عصر امروز، پنج‌شنبه ۹ اسفند ۹۷، در شهر کتاب دانشگاه برگزار شود، به حکم یک نهاد امنیتی لغو شد.

در این برنامه قرار بود، «حافظ موسوی» و «آیدا عمیدی» دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و «فرزاد کریمی»، شاعر در باره‌ی کتاب «تناهی» سخن‌رانی کنند.

این جلسه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و نیز خبررسانی عمومی شده‌بود و امروز (پنج‌شنبه ۹ اسفند) باید اجرا می‌شد.

روزبه سوهانی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، در این باره گفت: «شب گذشته یکی از کارکنان شهر کتاب دانشگاه به من خبر داد که شخصی از نهادی امنیتی تماس گرفته و گفته است “سخنرانی آیدا عمیدی را لغو کنید وگرنه کل برنامه نباید برگزار شود”. امروز نزدیک ظهر باز همان شخص با مدیریت شهر کتاب تماس گرفته و گفته “کل برنامه بی‌قید و شرط باید لغو شود”».

  • از روزبه سوهانی پرسیدیم: “آیا شخصی که تماس گرفته توضیحی در باره‌ی علت این برخورد داده؟”

سوهانی پاسخ داد: «نه، هیچ توضیحی نداده فقط گفته نباید برگزار شود؛ لغو کنید».

ممنوعیت جلسه‌ها و مراسم ادبی، کنسرت‌ها، اکران فیلم‌ها و بزرگ‌داشت‌ها در ایران سابقه‌ای طولانی و شماری فراوان دارد. در اردیبهشت سال جاری وزارت اطلاعات مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس کانون نویسندگان ایران را ساعتی پیش از اجرا ممنوع کرد. در مرداد ماه مانع برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شد و در آبان ماه از برگزار شدن مراسم یکمین سال درگذشت علی‌اشرف درویشیان جلوگیری کرد.

منبع: فیس‌بوک کانون نویسندگان ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید