«عادی سازی روابط هم‌جنس‌گرایانه» جرم نیست، روابط هم‌جنس‌گرایانه، عادی است

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از دولت‌مردان ایران خواسته است تا تمامی اتهام‌های رضوانه محمدی، فعال برابری جنسیتی را لغو کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) و عدالت برای ایران از تداوم آزار قضایی خانم رضوانه محمدی، دانش آموخته‌ی مطالعات زنان ـ که در زمینه‌ی ترویج برابری جنسی به‌صورت آنلاین فعال بوده و در کارگاه‌های برابری جنسی شرکت کرده ـ مطلع شده است.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه خانم رضوانه محمدی، فعال برابری جنسیتی که در شهریور ماه امسال بازداشت شده بود به اتهام «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق عادی‌سازی روابط هم‌جنس‌گرایانه» محاکمه شده، آمده است:«اگر خانم رضوانه محمدی محکوم شود، این مورد پیشینه‌ای خطرناک برای مدافعان برابری جنسیتی ایجاد خواهد کرد.»

متن کامل این اطلاعیه را در ادامه بخوانید:

برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا تمامی اتهام‌های رضوانه محمدی را لغو کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند.

برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) و عدالت برای ایران از تداوم آزار قضایی خانم رضوانه محمدی، دانش آموخته‌ی مطالعات زنان ـ که در زمینه‌ی ترویج برابری جنسی به‌صورت آنلاین فعال بوده و در کارگاه‌های برابری جنسی شرکت کرده ـ مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران نخستین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی کیفری علیه خانم رضوانه محمدی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تلاش برای عادی سازی روابط همجنس‌خواهانه» (گویا بر اساس ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) برگزار کرد. وکیل خانم محمدی اجازه‌ی دسترسی به پرونده و یا دفاع از او نیافت.

خانم رضوانه محمدی پس از دستگیری در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه) در سلول انفرادی زندانی شد و مدت ۲۶ روز در بند بدنام ۲۰۹ در زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفت و سپس در تاریخ ۷ مهر ۱۳۹۷ به بند عمومی زنان منتقل شد. او در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ به قید وثیقه به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان آزاد شد.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که دستگیری خانم رضوانه محمدی در چارچوب سرکوب گسترده‌تر فعالان حقوق جنسیتی به دست نیروهای امنیتی ایران انجام شد. برای مثال، خانم مریم آزاد ، فعال حقوق ال بی جی تی آی (LBGTI) از شهر شیراز در استان فارس، روز ۳ مهر ۱۳۹۷ نیز در هنگام سوار شدن در هواپیما به مقصد ترکیه در فرودگاه تهران دستگیر شد.

برنامه‌ی نظارت نگرانی کاملاً عمیق خود را در مورد تداوم آزار قضایی خانم رضوانه محمدی ـ که گویا به قصد مجازات فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری او انجام می‌شود ـ ابراز و اعلام می‌کند که نخستین بار است که یک مدافع حقوق بشر در ایران به «عادی سازی روابط همجنس‌خواهانه» متهم می‌شود و مورد محاکمه قرار می‌گیرد. اگر خانم رضوانه محمدی محکوم شود، این مورد پیشینه‌ای خطرناک برای مدافعان برابری جنسیتی ایجاد خواهد کرد.

برنامه‌ی نظارت از دولت‌مردان ایران می‌خواهد به کلیه اقدام‌های آزاردهنده، از جمله در سطح قضایی، علیه خانم رضوانه محمدی و همه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران خاتمه دهند.

اطلاعات پیشینه

خانم رضوانه محمدی روز ۳ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۲ شهریور ۱۳۹۷) در خانه‌اش در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در داخل زندان اوین منتقل شد. مأموران تلفن و دیگر وسایل الکترونیکی او را ضبط کردند و خانواده او تا دو روز از محل حبس او اطلاع نداشتند. مسئولان دلیلی برای دستگیری او اعلام نکردند و وی طی دوره‌ی بازداشت از ملاقات با خانواده‌ی خود محروم بود.

این نخستین بار نبود که خانم رضوانه محمدی در معرض آزار قضایی قرار می‌گرفت. گشت ارشاد شهر گرگان او را در اسفند ۱۳۹۶ به دلیل نداشتن پوشش اسلامی بازداشت کرد و یک شب در بازداشت نگه داشت و روز بعد با وثیقه آزاد کرد. دادگاه گرگان بعداً او را تبرئه کرد.

اقدام‌های درخواستی:

با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید:

– در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم رضوانه محمدی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛

– کلیه اتهام‌های خانم رضوانه محمدی را لغو کنند و تا آن زمان از سازگاری کامل کلیه‌ی فرایندهای قضایی علیه او با حق محاکمه‌ی عادلانه که در حقوق بین‌المللی تضمین شده، اطمینان حاصل کنند؛

– به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه خانم رضوانه محمدی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛

– در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛

– تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

نشانی‌ها:

– رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای: info_leader@leader.ir

توییتر: @khamenei_ir فکس: ۲۱۴۴۱۲۰۳۰ ۹۸+

– ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۶۴۴۵۴۸۱۱ ۲۱ ۹۸+؛

media@rouhani.ir

توییتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توییتر انگلیسی: @HassanRouhani

– ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی: info@dadiran.ir

؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+

– وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov

– دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir

– سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ آقای جواد امین منصور، فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱+؛ mission.iran@ties.itu.int

– سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ آقای پیمان سعادت، فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲+؛

secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید