بازداشت چند پناهنده ایرانی در شهر ادرنه ترکیه/ ویدئو

چند تن از پناهجویان ایرانی در شهر ادرنه که قصد همراهی “کاروان امید” برای عبور از مرز ترکیه به یونان را داشتند، بازداشت شدند.

این افراد که بنا بود در قالب کمپینی با عنوان “کاروان امید” خود را از ترکیه به یونان و سپس به یکی از کشورهای اروپایی برسانند، در شهر مرزی ادرنه بازداشت شدند.

در ویدئویی که توسط یکی از بازداشت شده‌ها، روز جاری، پنج‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ منتشر شده، پلیس ترکیه یک اتوبوس حامل ایرانیان را در شهر مرزی ادرنه ترکیه متوقف و سرنشنیان آن‌را بازداشت کرده‌است.

شمار زیادی از پناهجویان سوری، عراقی، ایرانی و افغانی بنا بود خود را در قالب کمپینی با نام “کاروان امید”، با عبور از مرزهای ترکیه به یکی از کشورهای امن اروپایی برسانند.

تا کنون چند گروه تلگرامی هم با همین نام برای اطلاع رسانی به فارسی‌زبانان تشکیل شده است.

منابع بسیاری به کمپین اطلاع دادند که پناهجویان و پناهندگان ایرانی بسیاری خود را آماده کرده‌ بودند تا این کاروان را همراهی کنند.

این کاروان بنا داشت؛ روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ برابر با ۵ آوریل ۲۰۱۹ حرکت خود را آغاز کند.

کار تا جایی پیش رفت که طی روزهای اخیر شماری از ایرانیان از داخل کشور که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را داشتند، عازم شهر ادرنه در ترکیه شده‌اند.

مشکلات اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و گاه معضلات معیشتی در ایران از جمله دلایلی است که برخی از این افراد برای پیوستن به “کاروان امید” عنوان کرده‌اند.

از طرف دیگر بیشتر پناهندگان در ترکیه می گویند: «به دلیل عدم رسیدگی سازمان ملل متحد و اداره مهاجرت به پرونده هایشان شمار زیادی از آنان از ادامه زندگی در ترکیه با توجه به شرایط نامطلوب خود ناامید شده و به ناچار به این کاروان پیوسته‌اند.»

این در حالی است که اگر یک پناهنده ساکن در ترکیه، بدون اخذ مجوزهای لازم قصد عبور از شهرهای ترکیه را داشته باشد، توسط پلیس ترکیه بازداشت شده و به احتمال زیاد به کشورش بازگردانده خواهد شد.

با این وجود بر اساس گزارش های ارسالی به کمپین شمار زیادی از پناهندگانی که خود را به شهر ادرنه رسانده اند، کماکان امیدوار به ادامه حرکت “کاروان امید” به مقصد اروپا هستند.

بیشتر پناهندگان و پناهجویانی که در ترکیه بسر می‌برند، معتقدند، از زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بخشی از وظایف خود را به اداره مهاجرت ترکیه سپرده، وضعیت آن‌ها نه تنها بهتر نشده، بلکه روند اخراج پناهندگان تسهیل یافته و برخورد اداره مهاجرت با آن‌ها بدتر شده‌است.

پناهجویان در ترکیه با معضلات بسیاری مواجه هستند. از جملە مشکلات پناه‌جویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با پذیرفته شدن کیس پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا پلیس مهاجرت با بلاتکلیفی طولانی روبرو هستند و سال‌هاست در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

به گفته برخی از پناهندگان در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و گرانی بی‌سابقه پس از کودتای نافرجام در ترکیه، گذران زندگی را سخت‌تر از گذشته کرده و از سوی دیگر طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده‌های پناهندگان، به‌خصوص بعد از قبولی و عدم انتقال این نوع پرونده‌ها به بخش کشوری و انتقال به کشور امن و آینده نامعلوم، باعث اختلال در زندگی بسیار از پناهندگان شده است.

برخی کارشناسان و فعالان حقوق بشر در امور پناهندگان معتقدند که جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر در خاورمیانه رخ‌داده است و افزایش جمعیت پناهندگان مرتبط با آن، یکی از علل عدم انتقال سریع پرونده‌ها به کشور سوم است و از سوی دیگر برخی از کشورهای پناهنده‌‌پذیر مانند آمریکا، کانادا و استرالیا با تغییر سیاست‌های خود در عدم پذیرش پناهنده، عملا این راه را برای پناهندگان از پیش دشوارتر کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید