شماری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با قرار کفالت آزاد شدند+ویدئو

تصویر مربوط به آزادی ۱۰ تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر از زندان تهران بزرگ است

شماری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با قرار کفالت آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با قرار کفالت از زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین آزاد شدند.

مهدی فخری، ماهان صالحی، کامیار فکور، مرداس طاهری، محمد اخلاقی، علی یاوری، محمدعلی اصلاغی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی و محمد عادلی‌فر با قرار کفالت از زندان تهران بزرگ آزاد شدند. بر اساس این گزارش در همان شب آنیشا اسداللهی، زهرا تهرانی‌ و لیلا ناصری‌وندی سه نفر از زنانی که در روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده‌بودند، از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.

روز جاری شماری از خانواده‌های بازداشتی‌های روز جهانی کارگر در مقابل زندان اوین کماکان در حال پیگیری وضعیت نزدیکان خود هستند.

مقامات قضایی کشور روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در پاسخ به پیگیری نزدیکان بازداشتیان روز جهانی کارگر گفته بودند که روز شنبه به دادسرای اوین مراجعه کنند و خانواده‌های بازداشتی‌ها از صبح روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸ در مقابل دادسرای اوین جمع شده‌بودند.

کمپین پیش‌تر گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر و اسامی آن‌ها منتشر کرده‌بود.

منبع مطلعی به کمپین گفت: «برای ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده و او هنوز آزاد نشده‌است». خانم خداجو در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است.

همچنین گفته می‌شود برای هادی سلیمانی و فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز قرار کفالت صادر شده‌است و بنا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز جاری روند آزادی‌شان پیگیری می‌شود.

از طرف دیگر از وضعیت برخی بازداشتیان اطلاعی در دست نیست. نسرین جوادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران یکی از این افراد است که بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران کماکان خبری از او در دست نیست.

لازم به توضیح‌است؛ آقایان داوود رفیعی، قاسم خالویی، وحید فریدونی، ناصر محرم‌زاده، فرهاد شیخی، هادی سلیمانی، سعید رضایی، محمدحسین‌ بنده‌مرادی، عادل گرجی، نیما ویژه، عباس شیخی و محسن سلیمان‌نژاد همچنان در زندان تهران بزرگ محبوس بوده و هنوز آزاد نشده‌اند.

برای «رضا شهابی» و «حسن سعیدی» از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت هستند و «فرهاد شیخی» عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران قرار بازداشت یک ماهه صادر شده‌است.

پیش‌تر در روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۴ نفر از بازداشت شدگان به نام‌های نرگس شجاع و علی مریخی و اسدالله سلیمانی آزاد شدند. (بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران هویت نفر چهارم مشخص نیست)

همچنین چند تن از فعالان کارگری پیش از روز جهانی کارگر بازداشت شده‌‌بودند.

از جمله می‌توان به بازداشت علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، پروین محمدی، واله زمانی، سعید ترابیان، فؤاد فتحی، مصطفی چهارمحالی، امیرعباسی، صفیار قربانی، بلال قزیانی در روز جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پارک جهان نمای کرج اشاره کرد.

در میان افراد ذکر شده، پروین محمدی نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر علیرغم صدور قرار کفالت کماکان در بازداشت به سر می‌برند. واله زمانی از اعضای سندیکای نقاشان استان البرز روز یک‌شنبه ۸ اردیبهشت با قرار کفالت از بازداشتگاه رجایی‌شهر و باقی افراد تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه همان شب (۶اردیبهشت) آزاد شدند.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از احضار شهروندان ایرانی به خصوص کارگران و معلمان در چند استان کشور برای جلوگیری از برپایی این مراسم منتشر شده‌‌بود.

ویدئو مربوط به آزادی ده تن از مردان بازداشتی روز جهانی کارگر از زندان تهران بزرگ است:

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل