نامه اکبر آزاد به رییس قوه قضاییه در خصوص وضعیت عباس لسانی و درخواست آزادی وی

اکبر آزاد، نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) در یادداشتی خطاب به رییس قوه قضاییه، خواسته‌است که بی‌عدالتی و نقض قوانین علیه عباس لسانی که در زندان مرکزی اردبیل، دست به اعتصاب غذا زده‌، پایان یابد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اکبر آزاد، در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، ضمن تشریح وضعیت عباس لسانی، در زندان مرکزی اردبیل و نحوه بازداشت و زندانی شدنش، خواهان توقف بی‌عدالتی علیه این فعال ترک (آذربایجانی) شده و خواسته‌است که قانون در مورد آقای لسانی و سایر فعالان ترک (آذربایجانی) زندانی اجرا شود.

آزاد در قسمتی از نامه‌اش نوشته‌است: «آقای عباس لسانی که خود یک ترک آذربایجانی و ساکن شهر اردبیل می‌باشند، سال‌هاست ضمن مخالفت با هر گونه اقدامات خشونت طلبانه، به‌طریق مسالمت آمیز و در چارچوب قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی (که از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته و امضا شده‌اند) در راه احقاق حقوق بر حق و قانونی و نیز در جهت رفع تبعیض‌های آشکار و پنهانِ اعمال شده به زیان مردم ترک ایران، علی الخصوص مردم ترک آذربایجان، فعالیت می‌کنند که به دلیل جدّیت و پا فشاری در این راه، چندین بار با پرونده سازی و تفسیرهای مغایر روح قوانین، ایشان را بازداشت و زندانی کرده‌اند.”

اکبر آزاد، پیش‌تر نیز در اعتراض به روند غیرقانونی بازداشت عباس لسانی، ضمن اعلام حمایت از وی، نامه‌ای منتشر کرده‌بود.

متن کامل نامه اکبر آزاد، خطاب به رییس قوه قضاییه را که نسخه‌ای از آن به جهت انتشار در اختیار کمپین قرار گرفته‌ را بخوانید:

ریاست محترم قوه قضائیه جناب آقای
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی

احتراما، بدینوسیله هفتمین روز اعتصاب غذای «آقای عباس لسانی» فعال ملی-مدنی و سرشناس آذربایجان در زندان اردبیل را به اطلاع می‌رساند. هر چند فرض بر این است که حضرتعالی به اعتبار جایگاهتان در قوه قضائیه بر این مسئله و سایر امور از این قبیل، از پیش و بیش از هر کسی آگاهی و اشراف دارید. آقای لسانی در اعتراض به بی عدالتی و رفتارهای خلاف قانونِ حاکم بر زندان اردبیل و دادگاه‌هایِ اردبیل و تبریز، دست به اعتصاب غذا زده و خواهان جاری شدن قانون می‌باشند و عجبا که در پی اعتصاب، به منظور بیشتر تحت تضییق قراردادن، ایشان را به بند قرنطینه زندان اردبیل که از امکانات بسیار محدود رفاهی و بهداشتی برخوردار است، انتقال داده‌اند.

لازم به یادآوری‌است، طبق قرائن و شواهد موجود، مردم ترک که اکثریت نسبی اهالی ایران را تشکیل می‌دهند؛ از بسیاری از حقوق اولیه خود، از جمله تحصیل بزبان مادری خود و… محروم هستند. و نیز به دلیل تخریب محیط زیست در آذربایجان، ازجمله خشکانده شدن دریاچه یِ اورمیه ویا قطع درختان در جنگلهای قره داغ و آستارا و… امنیت زیستی مردم بشدت به خطر افتاده است.

و هر زمان آذربایجانی‌ها به این محرومیتها و تخریبها اعتراض کرده اند؛ بشدت سرکوب، بازداشت و زندانی شده اند. و مسئولان بجای هرگونه احساس مسئولیت و پاسخ گویی، ضمن سکوت، سرکوبهارا تأییدکرده اند؛ اصولا در اینگونه موارد هیچ مرجعی رسمی، برای دادرسی و احقاق حق مردم اقدام نمیکند. که قطعاً شما بهتراز هرکسی از آن مطلع می‌باشید!

آقای عباس لسانی که خود یک ترک آذربایجانی و ساکن شهر اردبیل می‌باشند، سال‌هاست ضمن مخالفت با هر گونه اقدامات خشونت طلبانه، به‌طریق مسالمت آمیز و در چارچوب قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین المللی (که از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته و امضا شده اند) در راه احقاق حقوق برحق و قانونی و نیز در جهت رفع تبعیضهای آشکار و پنهانِ اعمال شده به زیان مردم ترک ایران، علی الخصوص مردم ترک آذربایجان، فعالیت می‌کنند. که به دلیل جدّیت و پا فشاری در این راه، چندین بار با پرونده سازی و تفسیرهای مغایر روح قوانین، ایشان را بازداشت و زندانی کرده‌اند. اکنون نیز چندماهی است که با خودسری برخی از مأموران امنیتی، به شکل غیر قانونی، به‌هنگام خروج از جلسه دادگاهی در تبریز، بدون اینکه حکمی ارائه دهند، بازداشت و به زندان اردبیل انتقال داده شده اند.

عدم واکنش اصولی، منطقی و قانونی دادگاه‌های تبریز و اردبیل نسبت به اینگونه رفتارهای مغایر قانون برخی نیروهای امنیتیِ خودسر و در عین حال تبعیت این دادگاه‌ها از رفتار مغایر قانون آنها مایه بسی تأسف و نگرانی عمیق مردم، خصوصاً فعالان هویت طلب و ملی- مدنی ترکِ آذربایجان می‌باشد.

همانطور که اشاره شد، آقای عباس لسانی خواهان رفع تبعیض‌ها و اجرای قوانین معطل مانده و نادیده گرفته‌شده می‌باشند که زبان حال اکثریت جامعه می‌باشد. هرچند درحال حاضر اکثریت سکوت اختیار کرده است.

آقای لسانی بدلیل این قانون خواهی‌ها مورد خشم و غضب برخی نیروهای خود رأی و مراجع مطیع آنها قرار گرفته‌است!

شما در دیدار اخیر خودتان با شماری از وکلای دادگستری فرمودید: «نقش وکلا در صدور رأی و احقاق حق [موکّلها] بسیارمهم است.» حال وکیل مدافع آقای لسانی بیش از ده روز است که در رابطه با پرونده سازی‌های اخیر، خلاصه‌ای از پرونده ایشان را به دایره مربوطه در زندان اردبیل تحویل داده‌اند تا بدست آقای لسانی برسد. ولی متأسفانه مسئولان زندان اردبیل یا تحت فشار عوامل خود رأی و یا با تصمیم شخصی خود از تحویل آن به آقای لسانی امتناع می‌کنند که این گونه رفتارهای مغایر قوانین و عُرف، سبب شده است آقای عباس لسانی به جهت احقاق حقوق شهروندی خود دست به اعتصاب غذا بزنند.

همچنین مستحضر هستید اینگونه رفتارهای مغایر قوانین و عُرفِ مسئولان زندان اردبیل، برخی نیروهای امنیتی و دادگاههای اردبیل و تبریز، برخلاف عدالت و تأمین حقوق متهمان و زندانیان می‌باشد و نشانگر رخنه فساد و خودسری است. طبعا استحضار دارید عواقب این گونه خودرأیی‌های برخی مأموران امنیتی در نقض قوانین و ناتوانی بعضی دادگاه‌ها در حفظ استقلال خود که شما بارها به آن تأکید داشته اید، خواهی– نخواهی وجهه دستگاه قضا را زیر سئوال خواهد برد. شما بهتر از هرکس می‌دانید که عدم رعایت قوانین از سوی دستگاه‌های مرجع، سبب نا امیدی مردم می‌شود و نا امیدی مردم از مراجع قانونی، طبیعتا موجب برهم خوردن تعادل جامعه می‌گردد.

آیا مردم برای دفاع از حقوق شهروندیِ فردی و جمعی خود غیر از تأکید بر اجرای قانون، راه دیگری دارند؟ و شما قطعا با من موافقید آنجا که اجرای قانون متوقف می‌شود؛ بی قانونی، ظلم، بی عدالتی و ناامیدی آغاز می‌گردد.

لذا انتظار این است که قبل آنکه نا امیدی مردم به حوادث غیر قابل پیش بینی منجر گردد؛ حضرتعالی با ورود به اینگونه پرونده‌ها، دستور آزادی تمام زندانیان ملی-مدنی و ترک آذربایجانی، از جمله آقای عباس لسانی را صادر فرمایید و مانع تداوم خودرائی و خودسری بعضی مأموران امنیتی، مسئولان زندان اردبیل و عدم استقلال برخی از دادگاه‌های اردبیل، تبریز و… بشوید.

با احترام-اکبر آزاد-۱۲ خردادماه ۱۳۹۸

مطالب مرتبط:

عباس لسانی: “در صورت خودداری زندان از تحویل پرونده دست به اعتصاب غذا می‌زنم”

عباس لسانی زندانی محبوس در زندان مرکزی اردبیل دست به اعتصاب غذا زد

عباس لسانی به انفرادی منتقل شد

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل