اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ عدم برگزاری دادگاه تجدید نظر فعالان صنفی دانشگاه تهران، پریسا رفیعی و پدرام پذیره

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فعالان صنفی دانشگاه تهران، پریسا رفیعی و پدرام پذیره که طبق اطلاع قبلی، قرار بود در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شود، علیرغم حضور این افراد لغو شد. گفته می‌شود که بَنا بر مجوزی از سوی رئیس قوه قضائیه، برای پرونده‌های امنیتی، جلسه دادگاه تجدیدنظر تشکیل نخواهد شد و حکم قطعی  پریسا رفیعی و پدرام پذیره به‌صورت غیابی و طی هفته‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

امروز سه شنبه ۱۱ تیرماه ۹۸، جلسه دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی و پدرام پذیره، علیرغم حضور این افراد و وکلای آنان برگزار نشد.

کانال کانون صنفی دانشجویان کشور ضمن تأیید این خبر نوشت: «جلسه دادگاه تجدیدنظر فعالان صنفی پریسا رفیعی و پدرام پذیره که طبق اطلاع قبلی، امروز قرار بر برگزاری آن بود، برگزار نگردید. باوجودآنکه پیش‌تر، رسیدگی به تجدیدنظرخواه محکومین به حبس، قانونا مستلزم تشکیل جلسه رسیدگی در مرحله تجدیدنظر بود، به نظر می‌رسد بَنا بر مجوزی از جانب رئیس قوه قضائیه، ازاین‌پس دادگاه‌های تجدیدنظر مجازند به‌منظور تسریع در رسیدگی پرونده، بدون تشکیل جلسه و صرفاً باملاحظه لوایح مبادرت به صدور حکم نمایند.»

پریسا رفیعی، فعال دانشجویی اهل زنجان که در اسفندماه ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۲ روز با تامین وثیقه آزاد شد.

این دانشجوی ۲۲ ساله اهل زنجان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” مجموعا به تحمل ۷ سال حبس محکوم شد.

پریسا رفیعی روز ششم اسفند ۹۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات روبروی دانشگاه تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

پیش‌تر گزارش شده بود که این فعال صنفی در مدت ۲۳ روز بازداشتش در سلول انفرادی نگهداری می شد.

سلطان علی رفیعی پدر پریسا رفیعی در روز هشتم بازداشت دخترش در صفحه اینستاگرامش نوشته بود که “حقوق دخترش به دلیل عدم همکاری با ماموران امنیتی نادیده گرفته شده است.”

این فعال دانشجویی روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

پدارم پذیره، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران،  در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به دنبال اعتراضات دانشجویی در تهران بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شد، این دانشجو و فعال صنفی طی حکمی در  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به تحمل ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

شورای صنفی دانشجویان ایران در آن زمان گفته بود که قرار بازداشت آقای پذیره در جلسه دادگاه از ۱ میلیارد ریال به ده میلیارد ریال افزایش یافته است.

گفتنی است، پدرام پذیره که در زمان اعتراضات دی‌ماه بازداشت و با تامین قرار کفالت آزاد شده بود، در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه طی تماس تلفنی جهت تکمیل مراحل بازپرسی به شعبه ۴ دادسرای مقدس اوین احضار شد. این فعال صنفی روز ۳۰ بهمن‌ماه، در شعبه خواسته شده حضور یافت ولی بدلیل تغییر قرار کفالت وی به وثیقه، مجددا بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید