صدها پناهجو در استرالیا در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند

صدها پناهجوی معترض در مقابل ساختمان پارلمان استرالیا دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها نسبت به آینده نامشخص خود در استرالیا اعتراض کردند زیرا دولت این کشور ویزای موقت را جایگزین ویزای اقامت دائم کرده است.

به‌گزارش رادیو زمانه و به نقل از آسوشیتدپرس تجمع اعتراضی پناهجویان دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ در برابر پارلمان استرالیا برگزار شد. تظاهرکنندگان از کشورهای ایران، عراق، سری لانکا، سودان، سومالی و مسلمانان روهینگیا از میانمار بودند.

بیشتر آن‌ها ویزاهای سه ساله یا پنج ساله اقامت دارند و باید خارج از شهرهای بزرگ زندگی کنند.

این پناهجویان همچنین اگر برای دیدار خانواده خود به سرزمین‌شان بازگردند، ویزای اقامت خود را از دست می‌دهند.

یان رینتول، سخنگوی ائتلاف عمل پناهندگان، در این‌باره گفت: «شرایط ویزای موقت بسیار دشوار و همچنین یک کابوس بوروکراتیک است. مردم زیر این فشار قرار دارند که به‌طور نامحدود از همسران و کودکان خود و نیز برادران و خواهران خود جدا بمانند.»

از زمان روی کار آمدن دولت محافظه‌کار استرالیا در سال ۲۰۱۳ ویزای موقت برای جلوگیری از ورود پناهجویانی که با قایق به استرالیا می‌آمدند معرفی شد. پناهندگانی که با قایق وارد استرالیا نمی‌شوند، حق برخورداری از ویزای دائم را دارند.

به‌گفته یان رینتول، پناهجویانی که در سال ۲۰۱۲ با قایق به استرالیا آمده بودند تنها سال گذشته توانستند ویزای پناهجویی درخواست کنند.

با به پایان رسیدن تاریخ اعتبار ویزای آن‌ها، برخی از ویزاها بنا به تشخیص دولت استرالیا به‌دلیل آن‌چه بهبود شرایط کشور پناهجو عنوان شد، تمدید نشدند. پناهجویانی که تمدید ویزاهای آن‌ها رد شد، سری لانکایی‌ها و برخی از عراقی‌ها بودند.

بیشترین افراد از یک‌هزار پناهجوی حاضر در تجمع اعتراضی، از ۶۵۰ کیلومتری ملبورن آمده‌ بودند. آن‌ها تابوتی را در پرچم استرالیا پوشانده بودند و می‌گفتند حقوق بشر در استرالیا را نشان می‌دهد.

حیدر افتحی، پناهجوی کُرد ایرانی گفت سال ۲۰۱۰ با قایق به استرالیا آمده و در ماه مه گذشته ویزای دائم‌اش لغو شده است و با وجود آن‌که همسر استرالیایی دارد و پسر چهار ساله‌اش استرالیایی است باید منتظر استردادش بماند.

به‌گفته مترجم ۳۶ ساله او در دادگاه فدرال برای به‌دست آوردن ویزا تلاش می‌کند اما دولت از اعطای  ویزای موقت به او خودداری کرده زیرا او با قایق وارد استرالیا شده است.

حیدر افتحی در این‌باره گفت: «این تبعیض فقط به دلیل آن است که من با قایق آمده‌ام؛ آن‌ها مانع از درخواست ویزای دیگر من شدند.»

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا دیدار با هیئت معترضان ملبورن به ریاست سمیر کفاجی عراقی در مجلس نمایندگان را رد کرد. اما دو نفر از نمایندگان حزب کارگر، حزب اپوزیسیون که با ویزای موقت مخالفند با هیئت نمایندگی صحبت کردند.

دولت استرالیا قوانین علیه پناهجویانی که با قایق وارد می‌شوند را در سال ۲۰۱۳ تشدید کرد و ورود همه پناهجویانی که از راه‌های دریایی خود را به استرالیا می‌رسانند را ممنوع اعلام کرد. از آن زمان هر قایقی که وارد استرالیا می‌شود یک روز پس از ورود توقیف می‌شود.

کسانی که از سال ۲۰۱۳ با قایق وارد می‌شوند، به اردوگاه‌های پناهندگی در جزایر فقیر اقیانوس آرام، پاپوآ گینه نو و نائورو منتقل می‌شوند، جایی‌که هنوز صدها نفر به‌سر می‌برند.

ایالات متحده آمریکا اقامات یک هزار و ۲۵۰ نفر از این پناهجویان را پذیرفته است. هفته گذشته دولت استرالیا اعلام کرد که ۵۸۵ نفر از این پناهجویان در چارچوب توافق با آمریکا مکان جدیدی برای زندگی پیدا کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید