تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت کامیل احمدی، شهروند دو تابعیتی

کامیل احمدی، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی اهل مهاباد  و شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی که روز دوشنبه ۲۰ مرداد، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده است. بدون داشتن حق ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل کماکان تحت بازجویی برای اخذ اعترافات اجباری در بازداشتگاه نهاد امنیتی در زندان اوین بسر می‌برد.

همسر کامیل احمدی در همین رابطه به کمپین حقوق بشر در ایران می گوید: بازپرس پرونده و دادیار ناظر بر زندان هنوز پاسخی به درخواست او برای ملاقات همسرش و اطمینان از سلامت جسمی او نداده‌اند.

به گفته شفق رحمانی، پس از گذشت چندین روز از بازداشت آقای احمدی، هنوز از اتهام، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او در زندان اوین خبری ندارد. خانم رحمانی به کمپین گفت از زمان بازداشت تاکنون این پژوهشگر فقط سه بار تماس تلفنی کوتاه با خانه داشته است.

شفق رحمانی در رابطه با پیگیری های انجام شده می گوید: «متاسفانه پیگیری‌های مکرر من با بازپرسی و دادیار ناظر زندان برای ملاقات حضوری او جوابی نگرفت. همچنین درخواست معاینه پزشکی کامیل را برای صحت سلامتی او کردم تا در زندان از سوی پزشکی معاینه و پاسخ آن نیز به ما داده شود اما هنوز درخواست‌های من به نقطه مشخصی نرسیده است. بازپرس پرونده می‌گوید باید دادیار ناظر بر زندان اجازه دهد و دادیار نیز می‌گوید این اجازه را باید بازپرس بدهد.»

به گفته خانم رحمانی او فقط می‌داند همسرش در یکی از سلو‌ل‌های انفرادی زندان اوین است و از آنجا که تماس‌های تلفنی او با حضور بازجویش انجام می‌گیرد اطلاعات خاصی از وضعیتش نیز در دست نیست.

همسر کامیل احمدی همچنین گفت دادسرای زندان اوین دو وکیل انتخابی آنها را برای وکالت پرونده این پژوهشگر نپذیرفته‌اند: «وکلایی که برای کامیل انتخاب کردیم توسط بازپرس پرونده رد شد. گفتند که این وکلا منتخب و معتمد ریاست قوه قضاییه نیستند. در واقع از حدود هزاران وکیلی که در ایران وجود دارد حدود ۱۰۰ وکیل می‌توانند در مرحله دادرسی وارد پرونده‌های امنیتی بشوند.»

شفق رحمانی با اظهار اینکه صبح چهارشنبه ششم شهریور ماه برای چندمین بار در طی این مدت به بازپرسی شعبه یک دادسرای زندان اوین رفته است به کمپین گفت: «در این روزها من مکررا به دادسرا برای پیگیری وضعیت همسرم مراجعه کردم. از زمان بازداشت کامیل تا امروز این دومین بار است که بازپرس به من اجازه ورود به اتاقش را داد. اما امروز باز هم درخواست وکیل انتخابی ما به طور قطعی رد شد ولی هنوز به درخواست معاینه پزشکی و ملاقات با او پاسخی نداده‌اند.»

ماموران امنیتی، روز یک‌شنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸، کامیل احمدی، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی اهل مهاباد و ساکن تهران را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

شفق رحمانی، همسر آقای احمدی در اینستاگرام خود در این خصوص نوشته‌ بود: «احمدی، از روز یکشنبه بازداشت شده است. در پیگیری‌هایمان مشخص شد شعبه یک دادسرای امنیت اوین قرار بازداشت یک ماهه کامیل را صادر کرده است. هیچ اطلاعی بابت دلیل بازداشت و اتهام کامیل به ما داده نشده است.»

کامیل احمدی، متولد شهر مهاباد، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی ساکن تهران است که طی سال‌های اخیر پژوهش‌هایی با موضوعات «ختنه زنان»، «کودک همسری» و «ازدواج سفید» در ایران انجام داده است.

وی اخیرا مشغول انجام دو پژوهش به نام «داستان شهر ممنوعه» (پژوهشی جامع بر باب دگرباشان در ایران) و «از مرز تا مرز» (پژوهشی جامع بر باب هویت و قومیت در ایران) بوده که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل