صدور حکم سنگین برای یکی از هواداران «عرفان حلقه»

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، طاهر حاجی قربانی، یکی از اعضای گروه موسوم به «عرفان حلقه» را با چند اتهام در مجموع به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه، طاهر حاجی قربانی، از هواداران محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه» را با اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۷ سال، در خصوص اتهام “توهین به مقدسات” به ۷ سال، با اتهام “توهین به رهبری” به ۳ سال و از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.

دادگاه این عضو «عرفان حلقه» ۱۹ مردادماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شده‌بود.

یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت:‌ «طاهر قربانی که فروردین‌ماه سال جاری به صورت موقت از زندان آزاد شده‌بود، روز ۲۶ مردادماه برای اطلاع از وضعیت پرونده خود، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر می‌شود که قاضی مقیسه با افزایش میزان وثیقه دستور بازداشت او را صادر کرده و در نتیجه به زندان اوین منتقل می‌شود.»

او روز سوم شهریورماه از زندان اوین به دادگاه منتقل و حکم دادگاه به او ابلاغ می شود.

در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر ۷ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا خواهد بود.

حکم زندان آقای قربانی با استناد به گزارش اطلاعات سپاه و نهادهای امنیتی وابسته به قرارگاه ثارالله، علیه او و بر اساس اعترافات اجباری اخذ شده در بازداشتگاه نهادهای امنیتی، صادر شده‌است.

بنا به گفته این منبع مطلع، “وی پیش‌تر در یک گروه تلگرامی با چند عضو موسسه بهداشت معنوی وابسته به قرارگاه ثارالله بر سر مباحث مرتبط با عرفان حلقه بحث کرده‌بود و همین موضوع به عنوان مصادیق اتهامی وی عنوان شده‌است، این در حالی‌است که او هیچ‌گاه به مقدسات دینی و ائمه توهین نکرده‌بود.”

از دیگر مصادیق اتهامی آقای قربانی فعالیت در یک کانال تلگرامی بوده‌است، در حالی که نزدیکان او می‌گویند طاهر قربانی در آن کانال تلگرامی فعالیتی نداشت، حتی زمانی که او در زندان بود، آن کانال تلگرامی همچنان فعال بود.

آقای قربانی اولین بار در ۱۹ اسفندماه ۹۷ از سوی ماموران امنیتی در منزل مسکونی‌اش بازداشت شده و به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شد و ۲۶ فروردین‌ماه ۹۸ با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده‌بود.

در طول این مدت تحت فشار برای گرفتن اعتراف اجباری قرار گرفت و از حق داشتن وکیل نیز محروم بود.

بازجویان در زمان بازجویی به او می‌گفتند بازداشت خود را رسانه‌ای نکن تا به تو کمک کنیم و او را وادار کردند که اعترافات خود را امضا کند و از طرف دیگر او را تهدید می کردند که اگر برگه اعترافاتش را امضا نکند او را به یکی از بندهای محل نگهداری مجرمان خطرناک در زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل خواهند کرد.

محمدعلی طاهری، بنیانگذار «عرفان حلقه» در ایران، از روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، “رسما” از زندان اوین آزاد شده، اما کماکان برخی محدودیت‌های اجتماعی برای او ادامه دارد.

هواداران وی می‌گویند با اینکه او رسما آزاد شده‌است، اما در نوعی «حصر خانگی» قرار دارد. حق دیدار با هواداران خود را ندارد و اجازه خروج از کشور نیز از سوی نهادهای امنیتی به وی داده نمی‌شود.

«ناهید بهشید»، از هواداران «محمدعلی طاهری» از ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ سال حبس خود است و مصطفی خسروی‌بابادی، یکی دیگر از هواداران او نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از  فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

اعضای گروه «عرفان حلقه» در ایران کماکان اجازه برپایی جلسات و دوره‌های آموزشی خود را ندارند و فعالیت‌های خود را به صورت “زیرزمینی و مخفیانه” ادامه می‌دهند.

از طرف دیگر اطلاعات سپاه و موسسات وابسته به آن از جمله «فرق و ادیان»، «بهداشت معنوی»، «نجات از حلقه» و «فرقه نیوز» بارها در اطلاعیه‌های گوناگون در وبسایت‌های خود یا با برگزاری نشست‌های مختلف در سیمای جمهوری اسلامی، محمدعلی طاهری و اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد “تشکیک” در عقاید مذهبی مردم متهم کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید