صدور احکام زندان برای میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری دو فعال تُرک (آذربایجانی)

دادگاه انقلاب نقده، میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری، دو فعال تُرک (آذربایجانی) را به احکام زندان محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه انقلاب نقده روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ رای صادره را به صورت شفاهی به میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری ابلاغ کرده‌است.

بر اساس این رای این دو فعال ترک (آذربایجانی)، با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری از نوع درجه ۸ محکوم شده‌اند که حکم یک‌سال حبس هر یک از این فعالان با توجه به عدم سابقه کیفری، طبق ماده ۳۷ و ۳۸، به ۲۰ روز کاهش یافته‌است.

میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری ساعت ۱۱ روز چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ طی ابلاغیه دریافتی در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو نقده جهت ارائه دفاعیات خود حاضر شده‌بودند.

اتهام این دو فعال تُرک (آذربایجانی) “فعالیت تبلیغی علیه حکومت” عنوان شده‌بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته‌بود:‌ «پیش‌تر اتهام آقایان ضیاءگرگری و شهیری، در مراحل بازجویی “عضویت در تشکیلات غیرقانونی (گاماج)” و ” تبلیغ علیه نظام از طریق ایراد سخنرانی در مراسم سالگرد جان‌باختگان اعتراضات خردادماه ۸۵ نقده و حضور در منزل عباس لسانی” عنوان شده بود که احتمال می‌رود اتهام نخست از پرونده آن‌ها حذف شده‌باشد.»

این دو فعال ترک (آذربایجانی) در اولین روز از تیرماه ۱۳۹۸ از سوی مأموران امنیتی در نقده بازداشت‌ شده بودند و روز سه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، هر یک با تأمین وثیقه ۸۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

در آن زمان گزارش‌شده بود که مأموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم قضایی محل کار و منزل این دو شهروند را نیز مورد بازرسی قرار داده بودند. این افراد پس از بازداشت جهت بازجویی و تکمیل پرونده به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل‌ شده‌بودند.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل