ممانعت از ادامه تحصیل یک دانش‌آموز بهایی در سمنان

یک دبیرستان در سمنان با دستور آموزش و پرورش از ثبت نام یک دانش‌آموز بهایی خودداری کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دبیرستان «سعادت» در سمنان از ثبت‌نام «برنا پیراسته» دانش‌آموز سمنانی برای سال تحصیلی جدید خودداری کرد.

گفته می‌شود این ممانعت با دستور کتبی آموزش و پرورش سمنان صورت گرفته‌است.

پرونده برنا پیراسته به خانواده‌اش داده شد و در پاسخ به پیگیری‌های آن‌ها گفته شد؛ “برخى خانواده‌ها در طول سال تحصیلی گذشته از مسئولین خواستار اخراج این دانش‌آموز بهایی شده‌بودند.”

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «خانواده برنا پیراسته طی روزهای اخیر و پس از مخالفت دبیرستان از ثبت‌نام این دانش‌آموز به اداره آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند که به آن‌ها گفته شد برای پیگیری بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا مراجعه کنند.»

هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه سال گذشته به ریاست حسن روحانی، لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند.

به موجب این اصلاحیه حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کرد.

با این حال شهروندان بهایی در ایران، از جمله افرادی هستند که حقوق شهروندی آنان همواره نقض شده‌است و با وجود تصویب لایحه فوق کماکان با مواردی چون نقص در پرونده از ادامه تحصیل باز می‌مانند.
این موضوع از سال ۸۵ با ذکر نقص در پرونده جهت تازه‌ای گرفت و هر ساله در آستانه سال تحصیلی جدید شدت می‌گیرد.

نقص در پرونده موردی است که در بیشتر ورودی‌های دانشگاه پس از قبولی در کنکور یا در حین تحصیل در دانشگاه با آن روبه‌رو می‌شوند.

پس از انقلاب ۵۷ تا کنون بیش از صدهزار شهروندبهایی از ادامه تحصیل محروم و منع شده‌اند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید