اکبر لکستانی، فعال سیاسی و شهروند ایرانی مقیم آمریکا در بازگشت به ایران بازداشت شد

اکبر لکستانی، فعال سیاسی مقیم آمریکا پس از ورود به خاک ایران، در مرز «سرو» توسط مأموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل‌شده است. از دلیل مهم بازگشت این شهروند اهل ماکو  به ایران، بیماری مادر سالخورده‌اش عنوان‌شده است. این فعال سیاسی پیش‌ازاین در سال اردیبهت ماه سال ۸۶، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب خوی به احکام زندان محکوم‌شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز  شنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۸، اکبر لکستانی، فعال سیاسی مقیم آمریکا پس از ورد به خاک ایران در مرز «سرو» توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شد.

بر اساس این گزارش و بنا به گفته نزدیکان وی، آقای لکستانی از جانبازان جنگ ایران و عراق به دلیل ابتلا به بیماری دیابت، روزانه چند نوبت به انسولین نیاز دارد که همین موضوع باعث تشدید نگرانی خانواده او نیز شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای لکستانی در گفتگویی با گزارشگر کمیپن می‌گوید: «اکبر بدون اطلاع خانواده و به دلیل بیماری مادر سالخورده‌اش از مرز سرو ارومیه قصد ورود به ایران را داشته است که در روز شنبه ۶ مهرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت می‌شود.»

این منبع مطلع در رابطه با دلیل بازداشت آقای لکستانی می‌گوید: «روز سه شنبه نهم مهرماه، آقای لکستانی از بازداشتگاه اطلاعات به شعبه بازپرسی دادسرای انقلاب ارومیه منتقل می‌شود و در آنجا اتهامات “توهیم به رهبری”، “تشویش اذهان عمومی” و “خروج غیرقانونی از مرز” به وی تفهیم و با صدور قرار بازداشت موقت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه ارومیه جهت بازجویی منتقل می‌شود.»

آقای لکستانی رییس شورای شهر شوط از توابع ماکو و از جانبازان جنگ ایران و عراق، در اوایل سال ۸۶ بابت اتهامات «توهین به مسئولین نظام» و «فعالیت تبلیغی برعلیه نظام» بازداشت و پس از یک ماه با تأمین  وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزادمی شود.

دلایل اتهامی رییس شورای شهر شوط در آن زمان، سخنرانی در مسجد جامع این شهر برای عدم استقبال مردم از رئیس جمهور(احمدی نژاد) در شهریور سال ۸۵ و همچنین ارسال لیست کشته شدگان و زخمی های حوادث شهرهای آذربایجان  با سربرگ شورای شهر شوط و امضا و مهر شورای شهر شوط به سازمان ملل و همچنین مصاحبه با رسانه های خارجی و اعتراض بخاطر رد صلاحیت خود در شورای اسلامی دوره سوم بصورت علنی در صحن مجلس شورای اسلامی عنوان شده بود.

دادگاه انقلاب خوی در دی‌ماه سال ۸۶ آقای لکستانی را به سه سال زندان محکوم کرد که وی به دلیل بیماری های متعدد و وخامت حال جسمانی و همچین گزارش پزشک معتمد زندان و گزارشات پزشک قانونی با وثیقه از زندان ماکو به مرخصی اعزام و پس از مدتی به دلیل فشارهای وارده از سوی نیروهای امنیتی مجبور به ترک کشور می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید