دو شهروند استرالیایی بازداشتی در ایران آزاد شدند

مریس پین، وزیر خارجه استرالیا خبر داده‌است که وبلاگ‌نویس استرالیایی-بریتانیایی و نامزدش که در چندی پیش در حین سفر به ایران بازداشت شده‌بودند، پس از سه ماه آزاد شدند.

جولی کینگ، شهروند بریتانیایی‌-استرالیایی و دوست پسر استرالیایی‌اش مارک فیرکین، گفته‌اند؛ “از اینکه پس از بازداشت سه ماهه در ایران، به عزیزان خود پیوسته‌اند، خوشحال‌اند.”

این زوج پس از رد همه اتهامات علیه خود به استرالیا بازگشته‌اند. آنها در بیانیه‌ای گفته‌اند: «از اینکه با امنیت در استرالیا به کسانی که دوستشان داریم، رسیده‌ایم بسیار خوشحالیم، در حالی که ماه‌های گذشته برای کسانی که نگران ما بوده‌اند بسیار دشوار بوده‌است.»

پیش‌تر دولت استرالیا هویت دو شهروند خود که در حین سفر به ایران بازداشت شده‌بودند را «جولی کینگ» و «مارک فیرکین» معرفی کرده بود که از سال ۲۰۱۷ سفرهای خود را به کشورهای مختلف آغاز کرده‌ و تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند.

وزارت خارجه و بازرگانی استرالیا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۱ شهریور منتشر شده‌بود، هویت این دو شهروند را از سوی خانواده‌هایشان تایید و اعلام کرد که آن‌ها اهل «پرت» مرکز ایالت استرالیای غربی هستند.

بنابر بیانیه منتشر شده، خانواده این افراد گفته اند که «اظهار نظر بیشتری» را در شرایط کنونی نخواهند داشت.

گاردین نوشت که جولی کینگ و مارک فیرکین هر دو با گذرنامه استرالیایی سفر می کردند.

هم‌زمان با خبر آزادی دو شهروند آزاد شده استرالیایی، خبرگزاری فارس گزارش داده؛ رضا دهباشی کیوی دانشجوی ایرانی که در شهریورماه۹۷ در استرالیا به اتهام ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران بازداشت شده بود، آزاد شده و به ایران بازگشته‌است.

بازداشت دوتابعیتی‌ها و شهروندان کشورهای دیگر در ایران سابقه دار است و تحلیلگران غربی می‌گویند جمهوری اسلامی از افراد دوتابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

مطلب مرتبط:

سه شهروند استرالیایی و بریتانیایی در ایران بازداشت شده‌اند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید