پایان اعتصاب غذای یوسف ندرخانی کشیش زندانی

یوسف ندرخانی، از نوکیشان مسیحی غیرتثلیثی در زندان اوین که از روز دوشنبه ۱ مهرماه اعتصاب غذا کرده‌بود، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش صدای آمریکا، یوسف ندرخانی، کشیش زندانی که در اعتراض به وضعیت تعلیقی تحصیل فرزندانش و ممانعت مدارس از ثبت‌نام آنها برای سال تحصیلی جدید، از اول مهر در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از ۲۱ روز در پی وعده مسئولان زندان مبنی بر پیگیری موضوع به اعتصاب غذای خود پایان داد.

آقای ندرخانی سه فرزند پسر دارد که به دلیل گرایش خانوادگی‌ به آیین مسیحیت در حین تحصیل خود در سال‌های پیش نیز با مشکلات جدی مواجه شده‌بودند.

ماموران امنیتی روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۹۷، طی یورش به منزل مسکونی کشیش یوسف نادرخانی، وی و پسرش را همراه با ضرب و جرح بازداشت و به شعبه دو دادگاه انقلاب رشت منتقل کردند.

یک منبع مطلع نزدیک محل مسکونی کشیش یوسف ندرخانی گفته‌بود: «مامورین هنگام مراجعه به منزل ندرخانی با لگد به در می‌کوبیدند و رعب و وحشت آفریده بودند گویا می‌خواستند درب ورودی را بشکنند و به زور وارد خانه شوند. پس از اینکه پسر آقای ندرخانی درب را باز کرد با استفاده از شوکر الکتریکی پسر کشیش یوسف ندرخانی را به زمین می‌زنند و بعد از ورود به خانه در حضور همسر و فرزند دیگر آقای ندرخانی ایشان را با استفاده از شوکر و به همراه ضرب و شتم با خود می‌برند.»

در پیگیری‌هایی که توسط خانواده وی صورت گرفته بود وی یک‌روز پس از بازداشت جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.

یک منبع نزدیک به این خانواده به کمپین گفته‌بود: «حمله نیروهای لباس شخصی در حالی صورت گرفت که آقای ندرخانی که پیش‌تر به حبس و تبعید محکوم شده بود، هیچ احضاریه‌ای تا زمان بازداشت به دست او نرسیده بود.»

آقای ندرخانی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق ترویج مسیحیت”، به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر محکوم شد که این رای در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.

کشیش یوسف ندرخانی که در ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گرویده بود، پیش از این در مهرماه ۸۸ به اتهام تبلیغ برای مسیحیت و ارتداد دستگیر شد و پرونده‌ او بارها در محاکم کیفری گیلان و دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت به نحوی که در رای اولیه، دادگاه، یوسف ندرخانی را به اتهام ارتداد به اعدام محکوم کرد.

طبق قانون مجازات اسلامی که در ایران اجرا می‌شود در صورت ابراز پشیمانی محکوم از تغییر دین و توبه، حکم اعدام لغو می‌شود.

«از ۳ تا ۶ مهر ۱۳۹۰ دادگاه رشت سه بار از آقای ندرخانی خواست توبه کند تا حکم ارتداد او لغو شود. اما این کشیش مسیحی توبه نکرد و در زندان رشت در انتظار دریافت حکم ماند.»

در اسفند ۱۳۹۰، حکم اعدام یوسف ندرخانی، به دایره اجرای احکام زندان لاکان رشت ابلاغ شد.

محمدعلی دادخواه وکیل یوسف ندرخانی در گفت‌وگو با ایسنا در شهریور ۹۱ گفته بود: «پس از پیگیری های قضایی طولانی در آخرین جلسه شعبه ۱۱ دادگاه کیفری گیلان، دادگاه اتهام ارتداد را وارد ندانست و یوسف ندرخانی، تنها به اتهام تبلیغ برای مسیحیت به ۳ سال حبس محکوم شد و با توجه به این که متهم ۳ سال در زندان بود، آزاد شد.»

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه حضور در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالیپور سخنگوی «سازمان ماده ۱۸» در این خصوص گفت: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت، حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌­توان به صرف داشتن عقیده‌­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد. 

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است ایران در رتبه دهم در جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد. هند، کره‌شمالی و کشورهای آفریقایی از دیگر کشورهای هستند که مسیحیان در آن مورد ستم قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید