اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در ندامتگاه مرکزی کرج و انتقال به بند انفرادی

دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در ندامتگاه مرکزی کرج به نام‌های مهدی فراحی شاندیز و محمد ریاضت در پی اعتصاب غذا به بند انفرادی منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی فراحی شاندیز و محمد ریاضت دو زندانی سیاسی محبوس در ندامتگاه کرج از روز پنج‌شنبه ۲۵ مهرماه به دلیل اعتراض به وضعیت نامناسب بهداشت، نبود آب گرم و کمبود امکانات این زندان دست به اعتصاب غدا زده و در پی آن به بند انفرادی منتقل شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «این دو زندانی اعتصاب غذای خود را از روز گذشته آغاز کرده‌اند و امروز با دستور مقامات زندان به بند‌های انفرادی ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شدند.»

محمد ریاضت و مهدی فراحی شاندیز پیش‌تر نیز در اواسط شهریورماه ۹۸ به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های امیرعلی مرادی و علیرضا برزگر در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران، از وضعیت بد این زندان نوشته‌بودند.

آن‌ها در نامه خود که در ایران‌وایر منتشر شده‌بود از وجود فساد گسترده، تجاوز و توزیع مواد مخدر در این زندان نوشته‌بودند: «اینجا در زندان‌های جمهوری اسلامی جمعیت سه برابر ظرفیت است که بدیهی‌ترین امکانات، حتی یک اتاق و تخت نیز از زندانیان دریغ می‌شود. اینجا ما روزها در هواخوری روی یک پتوی کثیف و شبها در کریدور سالن روی یک موکت کثیف تر گذران زندگی می‌کنیم. تابستان از فرط گرما و بی آبی و زمستان از شدت سرما زجر می‌کشیم. نظافت در زندان شما در پایین ترین حد ممکن‌اش است. به علاوه کیفیت غذا به حدی پایین است که اکثر زندانیان به علت نظافت پایین و غذای نامطلوب به بیماری های گوناگون دچار می شوند.»

محمد ریاضت که در بند ۶ ندامتگاه کرج دوران محکومیت خود را طی می‌کند، همزمان با اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ در کرج، به اتهام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام و شرکت در اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شد.

آقای ریاضت از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج با ریاست مهدی زینالی از بابت اتهام «اهانت به بنیانگذار و رهبری» به دو سال و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازت اسلامی، دو سال از حکم وی قابل اجراست.

این زندانی سیاسی ۱۹ آذرماه ۹۷ جهت اجرای حکم بازداشت و به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد.

مهدی فراحی شاندیز نیز تا کنون سه بار به اتهام توهین به رهبری در دادگاه های مختلف محاکمه شده و جمعا به ۹ سال حبس محکوم شد.

در آخرین مورد از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، با ابلاغ حکمی به تاریخ صدور پنجم خرداد ماه ۱۳۹۴ به اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی به ۳ سال حبس محکوم شده است، این در حالی است که تشکیل جلسه دادرسی به اطلاع وی نرسیده بود و حکم نیز به زندانی یا وکیل ابلاغ نشده و مستقیما در برگه صورت وضعیت زندانی قید شده بود.

این زندانی در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نیز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام توهین به رهبری به ۳ سال حبس محکوم شد و پیش‌تر نیز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به همین اتهام از سوی قاضی مقیسه به ۳ سال حبس محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید