مقامات ایران: “رابرت لوینسون شهروند آمریکایی در ایران پرونده باز دارد”

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد

پس از ۱۳ سال بی‌خبری از رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که او در تهران «پرونده‌ای باز» دارد.

در عین حال محمدحسین آقاسی، وکیل آقای لوینسون در ایران، به رادیوفردا گفت که «از نظر مسئولان قضایی رسیدگی‌کننده به این پرونده، جرمی در این باره اتفاق نیفتاده که قابل پیگیری باشد».

از همین رو، به گفته آقای آقاسی که سال گذشته هم در توییتی به این پرونده اشاره کرده بود، در این زمینه قرار منع پیگرد «صادر شده» و در واقع پرونده مختومه است، اما او به این حکم اعتراض کرده و در انتظار نتیجه این اعتراض است.

جیسون رضاییان که خود در ایران به جاسوسی متهم شده بود و در زمان باراک اوباما پس از توافق اتمی آزاد شد روز جمعه، ۱۷ آبان‌ماه، در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست از اعلام خبر نامه رسمی ایران به سازمان ملل به خانواده آقای لوینسون خبر داد.

آقای لوینسون در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد. آمریکا اعتقاد دارد که وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی تاکنون بارها گفته بودند که اطلاعی از سرنوشت و محل وی ندارند.

حال سازمان ملل در ایمیلی به خانواده رابرت لوینسون خبر داده است که او «طبق بیانیه دادگستری تهران، در دادگاه عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای در جریان دارد».

در ایران، رسیدگی به مسائل مرتبط با امنیت داخلی و خارجی در حوزه اختیارات دادگاه انقلاب قرار دارد.

سازمان ملل در ماه گذشته میلادی، اکتبر، جواب دولت ایران را به خانواده آقای لوینسون منتقل کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، نوشت که دفتر ایران در سازمان ملل به پرسش این خبرگزاری در این باره جواب نداده، اما آسوشیتدپرس خود به متن پاسخ ایران دست یافته است.

گرچه جمهوری اسلامی به حضور رابرت لوینسون در خاک ایران اشاره نکرده و اطلاعات دیگری نیز در این باره منتشر نکرده است، پاسخ رسمی به سازمان ملل، از نظر نویسنده واشینگتن پست، می‌تواند به معنای آن باشد که مامور سابق اف‌بی‌آی در بازداشت به سر می‌برد و از او شکایت شده است.

حال پرسش خانواده لوینسون این است که موضوع این شکایت چه می‌تواند باشد. سارا موریارتی، یکی از دختران آقای لوینسون، در این باره گفت: «اگر اتهامی علیه او طرح کرده‌اند، این اتهام چیست؟»

خبر پاسخ رسمی ایران به سوال سازمان ملل کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که وزارت خارجه آمریکا یک جایزه ۲۰ میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره رابرت لوینسون تعیین کرد.

پیشتر هم پلیس فدرال آمریکا پنج میلیون دلار جایزه برای ارائه اطلاعات در این زمینه تعیین کرده بود.

همزمان با تعیین جایزه دوم، خانواده رابرت لوینسون نیز در بیانیه‌ای تاکید کردند که جمهوری اسلامی باید به سیاست گروگان‌گیری پایان دهد.

خانواده آقای لوینسون با اشاره به چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا و زندانی بودن دیپلمات‌های این سفارت به مدت ۴۴۴ روز اعلام کردند که او ده برابر آنها یعنی بیش از ۴۶۲۴ روز گروگان بوده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل آقای لوینسون، در اسفندماه سال گذشته در توییتی نوشته بود که پس از ده سال اصرار او سرانجام «بازپرس پذیرفته سرنخ گره کور پرونده یک پناهنده آمریکایى است» و می‌خواهد او را احضار کند، اما «نهادهاى مسئول مى‌گویند نشانى او را ندارند».

به گفته آقای آقاسی، این پناهنده آمریکایی که در ایران زندگی می‌کند داوود صلاح‌الدین با نام اصلی دیوید تئودور بلفیلد است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید