اصفهان؛ پنجمین روز اعتراضات سراسری، اظهارات یک شهروند

به آتش کشیده شدن اتوبوسهای نیروی انتظامی توسط مردم در اصفهان

اعتراضات به گران شدن سه برابری بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای بعد شدت گرفت.

طی این اعتراضات تا کنون ده‌ها تن کشته و صدها شهروند زخمی و هزاران نفر در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

اینترنت از روز شنبه ۲۵ آبان، به دلیل شدت گرفتن اعتراضات به افزایش قیمت بنزین از سوی مقامات حکومت ایران قطع شده است.

گفته می‌شود این اعتراضات کماکان در برخی از شهرهای ایران ادامه دارد، اما بدلیل عدم دسترسی به اینترنت و ارتباط با شبکه جهانی امکان مخابره اخبار و تصاویر از سوی معترضان صورت نمی گیرد.

در همین راستا با یکی از شهروندان در اصفهان موفق به گفتگوی کوتاهی شدیم.

یکی از شهروندان از شهر اصفهان روز سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه اینطور توضیح می‌دهد: «در شهر اصفهان در چند روز اخیر سراسر شهر اعتراض‌ها ادامه داشت. امروز به دلیل افزایش حضور نیروهای امنیتی در برخی نقاط شهر امکان برپایی تجمعات نبود، اما در بهارستان اصفهان و فولادشهر این اعتراضات به شدت ادامه یافت و نیروهای امنیتی با گازاشک‌آور و گلوله جنگی به مردم پاسخ دادند.»

او همچنین می‌گوید که مردم شهر بهارستان ساختمان پلیس فتا را به آتش کشیدند. (ویدئوی انتهای مطلب)

این شهروند اصفهانی اضافه‌کرد: «در طرف دیگر شهر اصفهان در منطقه ملک‌شهر و مجموعه خیابان‌های رباط (جنوب اصفهان) مردم به خیابان‌ها آمده ده‌ها بانک به آتش کشیده شده و یک مرکز مخابرات و چند پمپ‌بنزین نیز آتش گرفت.»

او می‌گوید: «در ملک‌شهر مردم قصد تصرف کلانتری را داشتند که با اسحله مردم را به گلوله بستند. تعداد زیادی زخمی شدند. ممکن است چند نفر هم کشته شده باشند. اما آمار دقیق ندارم.»

کمپین پیش‌تر از کشته و زخمی شدن صدها نفر در اعتراضات سراسری و بازداشت بیش از هزار تن در ایران خبر داده‌بود.

مطلب مرتبط:

واکنش‌ها به افزایش ناگهانی نرخ بنزین در ایران

پنجمین روز از اعتراضات، اظهارات یک فعال مدنی از وضعیت امروز تهران

در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است. همان شب ویدئوهایی از چند شهر مانند اصفهان و اهواز منتشر شد که نشان دهنده اعتراض شهروندان به این افزایش سه برابری بود. نیروهای امنیتی، پلیس ضدشورش و نیروهای انتظامی نیز در سطح کشور برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی مستقر شدند.

اما فردای همان شب از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه اعتراضات به سرعت گسترش یافت.

شهروندان که به افزایش نرخ بنزین اعتراض داشته‌اند با شعارهای عمده معیشتی به خیابان‌ها آمده‌‌بودند، اما دامنه شعارها به «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» نیز رسیده‌است.

درآمد حاصل از نفت در ایران به دلیل افزایش دامنه تحریم‌های آمریکا در سال اخیر کاهش شدیدی داشته و افزایش نرخ بنزین در شرایط کنونی می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت معیشتی مردم داشته‌باشد.

برخی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که ایران سود حاصل از درآمد نفتی خود را در کشورهای دیگر خرج می‌کند و ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید