بازداشت شماری از شرکت کنندگان در مراسم چهلم نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه

تصویر مربوط به مراسمی است که قبلا بر سر مزار نوید بهبودی برگزار شده است

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه در گوراب زرمیخ یکی از شهرهای شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان در مراسم چهلمین روز درگذشت نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان، شماری از شرکت کنندگان در مراسم بازداشت شده‌اند.

توییتر «بیدارزنی» هویت افراد بازداشت شده را جلوه جواهری، فروغ سمیع نیا، کاوه مظفری، احمد زاهدی، هومان تحریری، فراز روشن، فهیمه کاملی، امیر اسلامی، سارا ظاهرکردار، آذر جعفری و ماهرخ روستایی عنوان کرده و نوشته که این افراد به بازداشتگاه رشت منتقل شده‌اند و به خانواده‌های آنها گفته شده روز شنبه برای پیگیری وضعیت آن‌ها مراجعه کنند.

بر اساس این خبر پدر نوید بهبودی نیز به نهادهای امنیتی احضار شده‌است.

روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه نیز شماری از شهروندان و فعالان مدنی برای برگزاری مراسم پویا بختیاری، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ به گورستان بهشت سکینه در کرج رفتند که حضور پر شمار نیروهای امنیتی مانع شکل‌گیری مناسب مراسم شد. گزارش شده شماری از حاضرین مورد ضرب و جرح قرار گرفته و چند نفر نیز بازداشت شده‌اند.

حوریه فرج زاده طارانی برادر شهرام طارانی از جان باختگان اعتراضات ۸۸ و پوران ناظمی فعال مدنی و از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره از افراد بازداشتی هستند که تا این لحظه خبری از آن‌ها در دست نیست.

همچنین در این روز جمعی از زندانیان سیاسی و غیر سیاسی در بند ۴ زندان اوین، به مناسبت چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه مراسمی در زندان برگزار کردند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی در برخی شهرهای ایران و جهان نیز مراسم‌هایی در گرامی‌داشت و یاد کشته‌شده‌ها برگزار شده‌است.

چند تن از اعضای خانواده پویا بختیاری نیز پیش از این در بامداد سه‌شنبه ۳ دی‌ماه ۹۸، از سوی نیروهای امنیتی در منزل مسکونی خود بازداشت شدند.

پیش‌تر گروهی از مادران عضو «جنبش دادخواهی ایران» با امضای یک بیانیه، با خانواده‌های داغ‌دیده آبان ۱۳۹۸ اظهار هم‌دردی و اعلام کرده‌بودند که در مورد این جنایت‌ها ساکت نمی‌نشینند.

آن ها در بیانیه خود نوشته‌بودند: «ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر) مصادف با چهلمین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم.»

اما مقامات ایران از روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه و در آستانه چهلم جان‌باختگان اعتراضات در ایران، در برخی شهرها و استان‌ها دسترسی به اینترنت را محدود یا قطع کردند.

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌های حقوق بشری روز چهارشنبه ۴ دی ماه و در آستانه برگزاری مراسم چهلم جان باختگان اعتراضات آبان ماه در پنجم دی، از قطعی اینترنت در برخی از شهرهای ایران حکایت می‌کند.

نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت در صفحه توئیتر خود گزارش داد شواهد از «اختلال در اینترنت موبایل» در بخش هایی از ایران از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ایران در روز چهارشنبه ۴دی را نشان می دهد این اختلال و قطعی همچنان ادامه دارد.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت به اعتراض‌کنندگان با ایجاد ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند.

نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به جمعیت متعرض در دست‌کم ۳۵ شهر از استان‌های کشور باعث کشته‌شدن شماری از شهروندان معترض شدند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت نزدیکان خود که در بازداشت به سر می‌برند، اطلاعی ندارند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل شمار جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

هنوز در خصوص آمار کشته‌شده‌ها از سوی مقامات ایران آماری ارائه نشده‌است.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید